Online marketing trends die de norm worden in 2019
Het jaar 2018 heeft weer aangetoond dat (online) marketing vol in ontwikkeling is en blijft. Meer bedrijven reserveren steeds grotere delen van hun marketing budget voor een goede online aanwezigheid (IAB Nederland & DDMA Report on Search advertising 2018). Verschillende trends en ontwikkelingen die in 2018 opkwamen, zullen in 2019 de norm worden. Welke ontwikkelingen zien wij opkomen en waar zou je online op in moeten zetten om in 2019 succesvol te zijn?
1. Automatisering van marketing
Een buzzword dat niet meer weg is te denken, is toch wel ‘Marketing Automation’. Dynamic pricing, chatbots, dynamische remarketing en e-mail automation zijn slechts enkele voorbeelden van deze opkomende vorm van marketing. Vaak is het doel van marketing automation om méér en méér op het individu gericht te communiceren (relevantie), maar zonder dat het handwerk oplevert (kosten).
Hiervoor is het handig om te focussen op bepaalde zaken, zoals het zorgen dat een klant gegevens achter laat. Beweeg de klant naar simpele en laagdrempelige handelingen: ‘Wil je meer informatie over dit product? Laat je e-mailadres achter, dan sturen we je aanvullende informatie’. Maak ook allerlei doelgroepen aan van klanten die een handeling wel of juist niet hebben uitgevoerd, zodat je je op elke doelgroep zo gericht mogelijk automatisch kunt richten met aanbiedingen en reclame-uitingen op maat.
2. Meten = weten + AI
Artificial Intelligence (AI) komt neer op het principe dat apparaten, die reageren op data en signalen uit hun omgeving, op basis daarvan zelfstandig beslissingen nemen. Zo kunnen apparaten dus zelfstandig leren en beslissingen nemen en zodoende bijsturen op basis van data.
Een goed voorbeeld van het leren op basis van meerdere signalen tegelijk, is het nieuwe format zoekadvertenties in Google Ads. Dit format heet Responsive Search Ads en staat het toe om, in plaats van standaard tekstadvertenties met een paar koppen en een beschrijving, tot wel vijftien verschillende koppen en vier verschillende beschrijvingen toe te voegen. Google laat al deze koppen en beschrijvingen gevarieerd zien, wat leidt tot maar liefst 43.680 verschillende mogelijkheden aan advertenties. Zo zijn de mogelijkheden van het testen van advertenties bijna eindeloos.
3. Lange termijn
2019 zal het moment worden om het verschil te maken voor nu en voor later: investeer daarom in klantbehoud door een langdurige relatie met klanten op te bouwen. Hier pluk je nog jaren de vruchten van. Denk daarnaast aan vindbaarheid door middel van eigen unieke en goede content (in beeld, tekst en video) en naamsbekendheid. Goede (online) mond-tot-mond reclame werkt bijvoorbeeld lang door en dit zorgt voor een boost in je naamsbekendheid. Wanneer je een andere keer minder budget beschikbaar hebt om in marketing- en reclamecampagnes te investeren, heb je daar op de lange termijn al op ingespeeld met klantbehoud en je vindbaarheid.
Veranderingen zijn een feit. Je business zo inrichten dat je er effectief op kunt inspelen is de manier om concurrentievoordeel te (blijven) realiseren
Wil je meer weten over deze ontwikkelingen of hoe je de concurrentie voor kunt zijn in het inspelen hierop? Neem dan contact met ons op en we kijken samen naar de mogelijkheden.
Dit bericht verscheen eerder in Business in Barneveld.