Jouw Ads advertenties op de schop: Wat verandert er?

Het zoekgedrag op Google verandert constant: naar maar liefst 15% van de dagelijkse zoekopdrachten is nog nooit eerder gezocht. Dus zien we dagelijks gloednieuwe zoektermen voorbij komen. Tegelijkertijd is het belangrijker dan ooit om het voor consumenten zo makkelijk mogelijk te maken om jouw website te vinden. Google speelt hierop in, en doet daarom een grote aankondiging: vanaf 30 juni 2022 zullen de uitgebreide tekstadvertenties verdwijnen.

Hét antwoord om in te kunnen spelen op deze trends is automatisering en machine learning. Dit kan je namelijk helpen om de juiste boodschap op het juiste moment aan de juiste personen te laten zien. Google kiest er daarom voor om automatisering en machine learning toe te passen bij het maken van advertentieteksten.

Waarom machine learning?

Waar het nu nog mogelijk is om zelf de advertentieteksten en samenstellingen in te stellen, gaat deze mogelijkheid verdwijnen. De responsieve zoekadvertenties gaan deze plek volledig invullen. Adverteerders krijgen bij dit advertentietype de mogelijkheid om meerdere koppen en beschrijvingen toe te voegen, waarna Google deze op basis van machine learning gaat rouleren en optimaliseren. Responsieve zoekadvertenties zullen je helpen om beter te concurreren in veilingen bij relevante zoekopdrachten, doordat je advertenties kan leveren die passende teksten kunnen laten zien bij de zoekopdracht. 

Conversiestijging

Al sinds 2018 is het mogelijk om responsieve advertenties in te zetten. Volgens Google zorgt het gebruik van responsieve advertenties nu al gemiddeld voor een stijging van 7% in de conversies. Om de conversies nog verder te laten stijgen, is het advies van Google om brede zoekwoorden in te zetten en gebruik te maken van de slimme biedstrategieën. Door brede zoekwoorden in te zetten zullen ook nieuwe, onbekende zoekopdrachten jouw advertenties triggeren. In combinatie met de slimme biedstrategieën op basis van de machine learning van Google en responsieve advertentieteksten, zorg je ervoor dat de juiste boodschap op het juiste moment aan de juiste mensen getoond wordt. 

Best practices

Hoe creëer je dan effectieve responsieve zoekadvertenties? Een aantal best practices:

  1. Hergebruik de goed presterende content uit je uitgebreide tekstadvertenties en focus daarbij op de advertentie sterkte. Tijdens het maken van je advertentie geeft Google je tips hoe je deze sterkte kan verbeteren, bijvoorbeeld door het gebruik van zoekwoorden in de koppen. 
  2. Bekijk de aanbevelingen pagina. Google geeft hier regelmatig aanbevelingen om makkelijk en snel je responsieve advertenties te verbeteren.
  3. Zet bepaalde koppen of beschrijvingen vast door deze vast te pinnen op specifieke plekken in de advertentie. Als je bijvoorbeeld een kop hebt die je altijd zichtbaar wil hebben, pin deze dan vast. Het is daarbij wel verstandig om minimaal 2 of 3 varianten op een positie vast te pinnen, zodat er nog wel ruimte is om te leren welke kop op de betreffende positie het best presteert.

En nu jij!

Is jouw advertentieaccount al future proof? Wij helpen je graag bij het beoordelen van jouw advertentie account of het omzetten van jouw advertenties. Vraag nu een geheel kosteloze Google Ads scan aan.

Vergelijkbare kennisbank items

Blog 3 minuten

Social proof om de conversie te verhogen

Online marketing
Blog 3 minuten

Pure frustratie met toegang tot Meta voorkomen?

Online marketing
Video 3 minuten

Stop het mislopen van leads en omzet door verloren data

SEA,SEO,Development