Google in een MUM van tijd sneller
Merk jij de laatste tijd ook dat Google slimmer wordt? Alsof Google precies weet waar jij naar op zoek bent? In deze blog vertellen we je waarom dit is en geven we je drie belangrijke tips om hier optimaal op in te spelen.
Neem dit voorbeeld: je zoekt in Google op “stedentrip Milaan”. Je ziet dan meteen relevante vragen staan als “Wat zijn populaire bezienswaardigheden?” en “Wat zijn de beste hotels in Milaan?”.
Eén van de oorzaken is de meest recente MUM update. MUM staat voor Multitask Unified Model. Het doel van deze update is dat je minder zoekopdrachten nodig hebt om tot een antwoord te komen. Je merkt dat aan de variërende resultaten als je een zoekopdracht doet. Je ziet veelgestelde vragen naar voren komen, afbeeldingen, Shopping advertenties en website resultaten.
Deze MUM update zou het zoeken in Google minder ingewikkeld moeten maken. Wat Google precies doorvoert met deze MUM update, lees je verderop in de blog.
Beter dan BERT
Zoals genoemd wil Google het zoeken makkelijker maken. Eerder dit jaar kwam Google met de BERT update. Google zegt nu al dat deze MUM update 1000 maal zo slim is als de eerder uitgerolde BERT update! 😮 De MUM update zorgt ervoor dat de zoekmachine jouw zoekopdracht beter kan begrijpen. Hoe dan? Laten we beginnen met een voorbeeld.
Stel: Jij bent een echte vakantieganger en je gaat een aantal keer per jaar op stedentrip. Je bent vorig jaar naar Barcelona en Parijs geweest en je wilt dit jaar in oktober naar Milaan. Je zoekt naar een goed hotel, een goedkope reis, het weer en de huidige coronaregels in deze stad. Na een flink aantal zoekopdrachten zal je de informatie vinden waar je naar op zoek bent. Uit onderzoek blijkt dat je gemiddeld acht zoekopdrachten verder bent, voor je het antwoord vindt waar je naar op zoek bent.
Als je nu zoekt op ‘stedentrip Milaan’, zie je ook meteen de populairste bezienswaardigheden van de stad. Waarschijnlijk had je hier in een later stadium zelf ook naar gezocht, maar Google heeft dit zoekpatroon al sneller door en laat jou meteen zien wat Milaan te bieden heeft:
Maar stel je een vraag aan iemand die net een stedentrip naar Milaan achter de rug heeft, dan hoef je deze persoon maar één vraag te stellen: “Waar moet ik op letten als ik naar Milaan ga?” Je zult dan nuttige antwoorden en tips krijgen waar je zelf eigenlijk nooit over na zou hebben gedacht.
Google wordt écht steeds slimmer
Wist je dat je naast zoekopdrachten in tekst ook al kunt zoeken op basis van een spraakbericht of een afbeelding?
Als we bij Google Afbeeldingen een afbeelding van Amsterdamse gebouwen invoeren, krijgen we de volgende resultaten van Google:
Google herkent zelf wat er op de afbeelding staat en laat relevante resultaten zien, zoals de website van de gemeente Amsterdam en de Wikipedia-pagina over Amsterdam. We zien je denken: “Hoe kan dit?”
Google maakt steeds meer gebruik van AI; in het Nederlands: ‘kunstmatige intelligentie’. Je kan met de Cloud Vision API van Google zelf testen hoe Google afbeeldingen ‘leest’. Bekijk dit voorbeeld met een foto van een kat maar eens:
Google geeft aan dat de kans dat er een Norwegian Forest Cat op de foto staat het grootst is. Deze informatie wordt gebruikt wanneer jij zoekt op afbeeldingen in Google.
Dit voorbeeld toont duidelijk aan dat Google zich (mede met de MUM update) in een sneltreinvaart ontwikkelt.
Geen last meer van taalbarrières
Taal kan een flinke sta-in-de-weg zijn bij het uitvoeren van zoekopdrachten. Met de MUM update zijn deze taalbarrières verleden tijd, want door de update kan informatie uit 75 talen gelezen en vertaald worden! MUM leert van bronnen die niet in het Nederlands zijn geschreven en helpt je om deze informatie in een voor jou leesbare taal aan te leveren. Erg handig als je een blog vindt die door een Italiaanse local is geschreven met tips & tricks voor jouw stedentrip naar Milaan! Voorheen was dit nooit mogelijk geweest. Of je had in het Italiaans moeten zoeken op Google. 🇮🇹
Stap voor stap meer kunstmatige intelligentie
Google zet steeds meer kunstmatige intelligentie in. Dit wordt gedaan om meer relevante zoekresultaten aan te bieden voor hun gebruikers. Door voortdurend onderzoek uit te voeren begrijpt Google steeds beter hoe mensen zoeken. Als Google trends ontdekt in de manier waarop mensen zoeken, kunnen ze kunstmatige intelligentie gebruiken om de ‘zoekreis’ van mensen in te korten. Het doel van Google is immers dat hun zoekmachine haar gebruikers zo goed mogelijk kan helpen om te vinden waar ze naar op zoek zijn.
De MUM update staat nog in haar kinderschoenen. Voordat dit definitief de huidige manier van zoeken overneemt, zullen we jaren verder zijn. Wat kan je zelf aan je website doen zodat deze MUM update geen negatieve impact heeft op jouw zichtbaarheid in Google? We hebben drie belangrijke tips voor je op een rij gezet:
- Vul de informatie van alle soorten media op je website goed aan.
Voeg jij altijd klakkeloos nieuwe afbeeldingen van projecten toe aan je website? Let daarbij dan op de titel en alt tag van de afbeeldingen! Een documentnaam als “WhatsApp Image 2020-12-07 at 14.13.22” zegt Google natuurlijk niet veel. Hoe kan Google er dan voor zorgen dat jouw afbeelding naar voren komt in de zoekresultaten? Precies, dat is eigenlijk onmogelijk.
- Doe een kort zoekwoordenonderzoek voordat je een nieuwsartikel of blog gaat schrijven.
Een zoekwoordenonderzoek helpt om in kaart te brengen waar mensen écht op zoeken rond het onderwerp waar je over wilt schrijven. Als je een blog wilt schrijven over een plant in jouw assortiment - we nemen de hortensia als voorbeeld - is het handig om te weten waar mensen op zoeken rondom hortensia’s. Een makkelijke manier om dit te doen is door te zoeken op jouw zoekwoord en beneden te scrollen naar ‘gerelateerde zoekopdrachten’ (zie onderstaande video).
Als je schrijft over hetgeen waar mensen naar zoeken, is de kans groter dat gebruikers jouw artikel tegenkomen in de zoekresultaten!
Naast de gerelateerde zoekopdrachten die Google aanbiedt, kun je ook een uitgebreid zoekwoordenonderzoek doen, gericht op voor jouw onderneming relevante zoektermen. Dit biedt uitkomst voor zowel je SEO, SEA als voor je sitestructuur. Wil je meer weten over een goed zoekwoordenonderzoek, of laat je liever een zoekwoordenonderzoek op maat uitvoeren? Klik dan hier.
- Gebruik verschillende soorten media op jouw website.
Google wordt met de dag slimmer. Waar Google tegenwoordig spraak en afbeeldingen kan omzetten in zoekopdrachten, werd dit 5 jaar geleden nog als onmogelijk gezien! Het is niet uit te sluiten dat Google in de toekomst bijvoorbeeld Social Media posts, video’s en podcasts kan ‘lezen’. Zorg er dus voor dat je verschillende soorten content aanbiedt. Gebruik niet alleen tekst, maar varieer ook met afbeeldingen, video’s, Google Maps blokken en meer.
In een MUM van tijd meters maken?
We hopen dat je wat hebt aan onze tips! Als je dit leest, betekent dat waarschijnlijk dat je dit onderwerp interessant vindt, anders zou je niet zo ver lezen! 😉
Dus, als het je leuk lijkt, kom dan gerust eens langs voor een afspraak om te sparren over jouw website en content. Of plan een online meeting in met één van onze specialisten! We vertellen je graag alles over deze MUM update en andere website optimalisatie tips.