De impact van influencers als brandambassadeurs in de B2B markt
Je kent vast dit gezegde wel: wij van WC-eend adviseren WC-eend. Maar hoe geloofwaardig is dit? User generated content of content gemaakt door jouw merkambassadeurs is veel geloofwaardiger. Deze zogenoemde merkambassadeurs spelen dan ook een belangrijke rol bij de boodschap van jouw merk en niet alleen in de B2C markt. In deze blog leggen we je uit waarom.
Wat is een merkambassadeur?
Een merkambassadeur is een persoon die zich inzet om jouw merk of bedrijf te promoten. Deze persoon kan zich herkennen en identificeren met het merk en kan bijvoorbeeld een loyale klant zijn. Hij/zij heeft vaak een groot bereik en invloed in een bepaalde branche. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de modebranche, moeder & kind of laat alles rondom het verbouwen van een huis zien.
Deze merkambassadeur is actief op social media en heeft een hechte band met zijn volgers. Dit hebben zij in de afgelopen jaren opgebouwd en zij stralen dan ook een bepaalde authenticiteit uit, maar ook een bepaalde geloofwaardigheid. En juist dat laatste is de kern waarom merkambassadeurs zo belangrijk zijn bij het beïnvloeden van aankoopbeslissingen. Zoals je aan het begin van de blog kon lezen dat wij van WC-eend WC-eend adviseren, is dit juist niet zo geloofwaardig.
Waarom merkambassadeurs inzetten voor jouw merk?
Een merkambassadeur heeft als doel om jouw merk of bedrijf positief te vertegenwoordigen, en hij of zij zal dit ook alleen doen als dit ook zo wordt beleefd. Hij wil zijn volgers het beste advies geven en niet een commercieel platform worden, want daarmee verliest hij zijn loyaliteit. Jouw potentiële klanten kunnen zich eerder bij jouw merk of bedrijf betrokken voelen wanneer ze jou al hebben leren kennen via een merkambassadeur.
Het gaat dan ook vaak om een langdurige samenwerking, en dit versterkt de boodschap van jouw merk.
Datum
Expertises
Social media marketing, Online marketingOnze experts
Online marketeer
Online marketeer
Influencers v.s. brandambassadeurs
Nu worden influencers en brandambassadeurs (merkambassadeurs) nog weleens door elkaar gehaald. Dit is opzich niet gek, want ze hebben een grote overlap met elkaar. Toch verschillen ze op bepaalde punten:
Merkambassadeurs in de B2B markt
Waar vroeger influencer marketing veelal werd gebruikt voor de B2C markt, zie je de laatste tijd dat het ook zijn intrede maakt op de B2B markt. Hieronder drie redenen waarom dit ook juist interessant is voor deze markt:
- Thought leadership: influencers in de B2B markt worden ook wel thought leaders genoemd. Zij zijn expert in hun vakgebied. Hun uitingen op social media worden dan ook door hun volgers als een betrouwbare en deskundige bron gezien. Daarnaast kunnen ze ook hun kennis delen aan de hand van blogs, whitepapers, webinars of langskomen op jouw event of beurs.
- Content creatie: deze influencers weten als geen ander welke content aanslaat. Als je met een influencer samenwerkt die in een specifieke branche zit kan hij of zij content voor jouw bedrijf creëren die niet alleen waardevol is, maar ook tegelijkertijd bij jouw nieuwe potentiële klanten verspreid kan worden.
- Verhoging merkbekendheid en netwerken: uiteraard spelen merkambassadeurs een grote rol in de groei van de merkbekendheid van jouw bedrijf bij hun volgers. Daarnaast, zeker in de B2B markt, kunnen zij jou helpen bij het netwerken en opbouwen van relaties met nieuwe bedrijven.
Samenwerken voor resultaat
Zoek dus een ambassadeur die in het vakgebied van jouw merk een expert is. Zorg er natuurlijk wel voor dat je elkaar wat te bieden hebt, het moet geen eenrichtings samenwerking worden. De ambassadeur biedt jou al snel meer merkbekendheid en wellicht zelfs meer conversie, dus zorg voor een goede basis voor een langdurige samenwerking.
Vraag je je af hoe je dit het beste opzet of hoe je in jouw branche een geschikte merkambassadeur zoekt? Wij hebben dit al voor meerdere merken in gang gezet, dus helpen jou hier ook graag bij. Dus, wij van WC-eend Webleads helpen jou graag verder!