Bind bezoekers aan je website met het juiste lettertype

Op een dag als vandaag staan we wat meer dan gebruikelijk stil bij lettertypes. Het is namelijk Nationale Comic Sans dag. Wellicht weet je al wel dat bepaalde kleuren ons kunnen beïnvloeden. Wat je echter waarschijnlijk niet weet, is dat dit ook geldt voor lettertypes. Met het juiste lettertype haal je meer uit de bezoekers van je website. Dus wil je weten welk lettertype goed is voor jouw website? Lees dan snel door! 

Lettertype psychologie

Het klinkt misschien gek, maar sommige lettertypes hebben een grote, emotionele aantrekkingskracht. Als je een stuk tekst leest, kijk je onbewust ook naar het lettertype zelf. En stiekem doe je dat nu ook. ;) Je herkent een aantal eigenschappen van de font. Deze is bijvoorbeeld dik, dun, klein, groot of hoekig. En dit zijn allemaal visuele kenmerken. Volgens de ‘Gestalttheorie’ bekijken mensen verschillende delen als een geheel. De hersenen maken er een geheel van, ook al is het plaatje geen geheel. In het plaatje hieronder herken je bijvoorbeeld een driehoek, terwijl deze er niet is. 

Door alle visuele kenmerken te combineren, geven we er een emotionele betekenis aan: bijvoorbeeld de driehoek. Zo werkt het ook met lettertypes, en daarom ‘voelt’ en font goed aan, of juist niet. 

Serif-lettertypen

Lettertypes als Times New Roman en Georgia zijn serif-lettertypen. Serif is Engels voor schreef en deze lettertypes herken je aan de kleine voetjes aan de onder- en bovenkant van de letters. In bijna ieder boek dat we openen, komen deze lettertypen voor. Ze worden vaak offline gebruikt, in logo’s en op print en ze worden beschouwd als de meest betrouwbare lettertypen. 

Sans Serif

Bij Sans Serif ontbreken deze schreven juist. Deze lettertypen, denk aan Arial, Verdana en Calibri, worden beschouwd als efficiënt, netjes en modern en ze worden veelal online gebruikt. Ze lenen zich goed voor lange alinea’s tekst, in headings en logo’s. 

Welk lettertype op mijn website?

Je wilt de bezoekers op je website binden met goede content. Maar, om ze ook ongemerkt emotioneel te binden, wil je een lettertype kiezen waar je bezoekers goed op reageren. Volgens uitgevoerde onderzoeken zijn er een aantal factoren die kunnen bijdragen aan die emotionele binding. Eén daarvan is het mere exposure-effect. Dit houdt in dat je meer gebonden bent aan lettertypes die je al langer kent. Daarom doen veel gebruikte lettertypes het goed. Denk aan Georgia, Times New Roman, Arial, Verdana en Calibri. Van deze lettertypen werd Verdana over het algemeen aangemerkt als lettertype met de meeste voorkeur. Sans Serif lettertypes worden over het algemeen gezien als een goed font voor je website. Dus naast Verdana, zijn ook Arial en Calibri altijd goed. 

Lettergrootte

Naast het lettertype wat je kiest, is ook de lettergrootte belangrijk. Volgens onderzoek wordt lettergrootte 12 aanzienlijk langzamer gelezen dan de 14px lettergroottes. 14px lettergrootte teksten zijn daarnaast beter leesbaar, dus wordt je tekst eerder goed gelezen. Uit een ander onderzoek blijkt zelfs dat nog grotere lettergroottes (18 tot 22px) de leesbaarheid en het begrijpen van de tekst positief beïnvloeden. Is je tekst wat lastiger te begrijpen, of zijn ze zinnen wat langer? Gebruik dan eerder lettergrootte 18px. 

Zo, nu kun je aan de slag met het zo gebruiksvriendelijk maken van je teksten door alleen maar te kijken naar het lettertype en de -grootte. Zorg dus dat je gebruikers een positieve associatie krijgen en maak het ze zo makkelijk mogelijk. En de ‘koop nu’-knop onder je tekst? Vergeet die ook zeker niet! 

Heb je nog meer vragen over dit onderwerp? Of win je graag wat advies in? We zitten voor je klaar! 

Artikelbronnen:

Bernard, Michael & Chia, Hui & Liao, Melissa & , Mills. (2001). M.M.: The Effects of Font Type and Size on the Legibility and Reading Time of Online Text by Older Adults. CHI ’01 Extended Abstracts on Human Factors in Computing Systems. 2. 10.1145/634067.634173.

Bernard, Michael & Lida, Bonnie & Riley, Shannon & Hackler, Telia & Janzen, Karen. (2019). A Comparison of Popular Online Fonts: Which Size and Type is Best?.

Rello, L., Pielot, M., & Marcos, M. C. (2016, May). Make it big!: The effect of font size and line spacing on online readability. In Proceedings of the 2016 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (pp. 3637-3648). ACM.

Vergelijkbare kennisbank items

Blog

Minimalisme in UX: hoe minder meer kan zijn in webdesign

Design
Blog 3 minuten

Social proof om de conversie te verhogen

Online marketing
Blog 3 minuten

Pure frustratie met toegang tot Meta voorkomen?

Online marketing