Zo bereik jij online de juiste doelgroep

Als ondernemer is het vaak een moeilijke beslissing. Hoe ga je om met het (online) marketingbudget? Je weet tenslotte niet of je de juiste doelgroep bereikt. Toch? Dat hoeft niet zo te zijn. Met de volgende tips zorg je ervoor dat jouw online campagnes de juiste doelgroep bereiken.

Identificeer je doelgroep

Dat begint met het identificeren van de doelgroep. Normaliter kan een ondernemer goed aangeven wie zijn doelgroep is. Maar geeft je eigen data dit ook aan? Neem de proef eens op de som! Vergelijk en combineer je eigen data met de data uit Google Analytics. En dan moet je natuurlijk niet alleen meten hoe vaak een contactformulier wordt ingevuld, maar ook wanneer ze op je telefoonnummer klikken, een bepaald product bekijken enzovoorts. De reden waarom dit zo belangrijk is, is dat je deze data kunt gebruiken om doelgroepen te bouwen in Google Analytics. En die kun je inzetten voor je online campagnes!

Remarketing via Google Analytics

Bij veel Google Adwords-accounts die wij overnemen zien we dat er gebruikgemaakt wordt van remarketing, en meestal van de remarketinglijst ‘Alle gebruikers’. Maar wil je wel alle mensen retargeten? Je bereikt op deze manier namelijk ook mensen die helemaal niet willen kopen. Gebruik je remarketinglijst daarom slim. Richt je bijvoorbeeld op winkelwagenverlaters of mensen die meer dan twee minuten op je site zijn geweest. Dit zijn waardevolle leads waar je iets mee kunt.

Vergroot je bereik

Als laatste moet je jezelf afvragen wanneer je de doelgroep wilt bereiken en met welke boodschap. Een schoenenzaak zou kunnen kiezen om te beginnen met adverteren wanneer er concrete vraag naar nieuwe schoenen is. En vergeet dan niet het belangrijkste: er zijn vóórdat de vraag concreet is. Of om het praktisch te maken; verkoop je trouwschoenen? Target dan mensen die binnenkort gaan trouwen. Dan zit je vooraan in de funnel, is je bereik groot en genereer je meer data over doelgroep(en) die voor jou interessant zijn! Heb je geen zin, tijd of bureau om met bovenstaande aan de slag te gaan? Dan houden wij ons aanbevolen!

Dit artikel is ook verschenen in Business in Barneveld

Vergelijkbare kennisbank items

Blog 3 minuten

Social proof om de conversie te verhogen

Online marketing
Blog 3 minuten

Pure frustratie met toegang tot Meta voorkomen?

Online marketing
Blog 3 minuten

Topical dominance: domineren kun je leren

Online marketing