Webleads Weetjes #14 Verlies jouw social publiek niet met deze tip!

Inmiddels ken je vast de ‘typische’ TikTok-video’s wel: verticaal gefilmd, een leuke, trending audio en bovenal: kort. Dit soort video’s, short-form, wint ook op andere social kanalen aan populariteit.

Deze video’s zijn kort, omdat de spanningsboog tegenwoordig een stuk korter is. Binnen 3 seconden verliezen mensen hun aandacht al! Daarom wil je de kijker binnen die 3 seconden triggeren. Maar hoe doe je dit? In deze nieuwste blog geven wij je 5 best practices voor short-form video’s, zodat jij direct zelf aan de slag kan gaan!

Sociaal = verticaal

Het begint al bij de basis: zorg dat je de video verticaal filmt. Social media platforms zijn ontworpen voor verticale formaten voor een full screen ervaring op je telefoon. Horizontale video’s zijn lastiger te bekijken en wijken af van de norm verticale video’s, waardoor er minder snel interactie ontstaat.

‘Mandje van Tichelaar’

Zoals je al eerder in deze blog las, is de spanningsboog tegenwoordig een stuk korter. Maar wat is dan de ideale lengte? We geven je hieronder wat richtlijnen:

  • Instagram: 7-15 seconden
  • TikTok: 11-17 seconden
  • YouTube Short: 15-60 seconden

Zorg dus dat je deze richtlijnen aanhoudt om mensen niet af te laten haken. Dus we zullen de titel van deze best practice herschrijven: MAND.

Inhaken geblazen!

Omdat de spanningsboog zoals gezegd kort is, moet je de kijker binnen 3 seconden getriggert hebben om jouw video af te kijken, ook al is deze kort. Er zijn diverse soorten ‘haakjes’ waardoor je de aandacht van de kijker krijgt.

Denk hierbij aan bepaalde ‘lifehacks’ of tips. Bijvoorbeeld: ‘Als ik dít wist voordat ik...”, maar je kan ook een bepaald probleem direct in beeld brengen waarin mensen zich kunnen identificeren.

Lachend kopen?

Zoals je al zou verwachten, speelt humor een belangrijke factor. Zo is uit onderzoek gebleken dat op TikTok gebruikers iets bijna anderhalf keer eerder zullen kopen wanneer een gesponsorde video humor bevat. En dat is voor jou ook weer lachen!

BOODSCHAP!

Geef op het einde van de video een duidelijk call-to-action. Wat moet de kijker doen nadat hij/zij jouw video bekeken heeft? Denk hierbij aan het abonneren op jouw kanaal tot het downloaden van een magazine. Vergeet je deze call-to-action of triggert deze niet, dan scrollt men direct door naar de volgende video en ben je helaas alweer vergeten…

Video in optima forma

Videocontent wordt al lange tijd steeds belangrijker. Denk aan de opkomst van YouTube, alweer jaren geleden. Maar de focus verlegt zich zoals gezegd steeds weer naar een andere vorm. Wil jij met de tijd mee, maar vind je het lastig om te beslissen hoe? Wij hebben veel ervaring met wat een video goed maakt en wat op welk kanaal goed werkt. Daarom staan we graag klaar om je te helpen met een gedegen strategie of met de inhoud!

Vergelijkbare kennisbank items

Blog 3 minuten

Hoe je met korte video’s de aandacht trekt en vasthoudt

Social media marketing,Online marketing
Video 4 minuten

Webleads weetjes #13 Klaar voor 2024 met deze trends!

Online marketing,Design,Email marketing,Marketplaces,Development,Social media marketing,Totaalpakket
Blog 3 minuten

De impact van influencers als brandambassadeurs in de B2B markt

Social media marketing,Online marketing