Licht, camera... Actie gericht aan het werk!

Het spreekwoord 'Een beeld zegt meer dan duizend woorden' is inmiddels bekend. En als één beeld al veel zegt, dan zegt bewegend beeld nog meer. Online video's worden tot meer dan 10 keer vaker gedeeld via sociale media, en YouTube is de op een na grootste zoekmachine ter wereld, na Google. Bovendien geeft een video jouw bedrijf een gezicht. Het laat bijvoorbeeld zien welke mensen er werken en hoe het er achter de schermen aan toe gaat. Zo kun je bijvoorbeeld een product op een luchtige en persoonlijke manier uitlichten of informatie delen uit jouw branche, zodat je als autoriteit wordt gezien.

Maar hoe maak je een goede video die wordt gedeeld én waarbij de gewenste actie wordt ondernomen? We geven je vijf tips die je video professioneler en aantrekkelijker maken.

Plan vooruit, maak een script

Het is belangrijk om goed voorbereid te zijn. Zorg ervoor dat je de benodigde apparatuur hebt, zoals een camera, microfoon, goede verlichting en eventueel een statief. Bepaal wat je wilt bereiken met de video, bijvoorbeeld het promoten van een product, het vinden van nieuwe medewerkers of het vergroten van het vertrouwen bij nieuwe of bestaande klanten. Bepaal je doelgroep.

Maak een script om je ideeën te plannen en te visualiseren. Als je het moeilijk vindt om een script te maken, begin dan met een aantal steekwoorden en bedenk wat je over die steekwoorden wilt vertellen.

MAND, houd het kort en krachtig

Maak je video niet te lang. Het publiek verliest immers snel haar aandacht, volgens onderzoek al na drie seconden wanneer men niet getriggerd is. De meest succesvolle video’s zijn ook aan de korte kant (op YouTube tussen de één en drie minuten, op LinkedIn rond de 30 seconden en op Instagram slechts 15 seconden). Heb je meer te vertellen? Deel je video’s op met elk een duidelijk onderwerp. Zorg dat de belangrijkste boodschap in de eerste paar seconden is overgekomen.

Kleed je video aan; gebruik audiovisuele hulpmiddelen

Om je verhaal kracht bij te zetten, kun je gebruik maken van afbeeldingen, kleine animaties, eenvoudige grafieken, een mooi decorstuk of geluidseffecten. Hiermee houd je de aandacht van het publiek langer vast en het kan ervoor zorgen dat wat gezegd wordt in de video beter wordt begrepen. Bekijk als voorbeeld onze Webleads Weetjes maar eens.

Zorg voor goed geluid

Het geluid is heel belangrijk voor de video. Er is niets zo vervelend als een mooie video waarin je slecht verstaanbaar bent. Investeer daarom in een losse microfoon, bijvoorbeeld een richtmicrofoon.

Probeer omgevingsgeluid te minimaliseren. Neem je de video op in een kamer, zorg voor goede geluidsisolatie om omgevingsgeluid te verminderen. Als je buiten een video opneemt, denk dan aan een windkap voor op de microfoon. Hiermee voorkom je het irritante geluid dat je vast wel kent als je aan het telefoneren bent met een beetje wind.

Gebruik je muziek in je video? Denk er goed over na of de muziek past bij de video en zorg dat de muziek niet te hard staat wanneer er iemand aan het woord is. En ga na of jouw gekozen muziek rechtenvrij is (als dat nodig is). 

Overigens, idealiter wil je er ook voor zorgen dat de video zónder geluid ook te begrijpen is. Overweeg daarom ook ondertiteling toe te voegen wanneer iemand aan het woord is. 

Bewerk je video

Wanneer de video is opgenomen, is het tijd om te monteren. Dit kun je op een computer doen. Kies de beste stukken van de opname en plaats deze in een logische volgorde.

Voeg vervolgens de audiovisuele hulpmiddelen toe en wees zo kritisch mogelijk! Houd je script er bijvoorbeeld bij en bedenk voor jezelf: staat de boodschap nog steeds en is je doelgroep nog steeds duidelijk?

Al met al vrij uitdagend dus, om een professionele video te maken. En dan zijn er nog verschillende zaken die we nu niet behandeld hebben. Denk aan de call-to-action, aan het adverteren met de goede video en nog veel meer onderwerpen. Daarom helpen we je graag verder met video, waarbij we met alles rekening houden. We hebben een eigen studio om video's in op de nemen en helpen je graag met het editten en marketing- of website-ready maken! 

Wil je verder geholpen worden met video? Of wil je meer video tips? Klik dan op de button link hieronder.

Vergelijkbare kennisbank items

Blog

Minimalisme in UX: hoe minder meer kan zijn in webdesign

Design
Blog 3 minuten

Social proof om de conversie te verhogen

Online marketing
Blog 3 minuten

Pure frustratie met toegang tot Meta voorkomen?

Online marketing