Écht scoren met social media

Steeds meer bedrijven zetten social media in. Als je vraagt waarom, krijg je met regelmaat een antwoord als: ‘Iedereen zit er op’ of ‘Mijn concurrent doet het ook’. Maar veel verder denken veel ondernemers er niet over na. En juist daar liggen grote kansen. 

Social media is een verzamelnaam voor verschillende kanalen en dan kun je onder andere denken aan Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest of tegenwoordig zelfs op TikTok. En op deze kanalen wordt door veel mensen veel tijd besteed. En daarmee zijn dit plekken waar je aanwezig wilt zijn. Maar, niet lukraak. De verschillende kanalen worden namelijk ook door verschillende personen (doelgroepen) gebruikt en men spendeert er ook om verschillende redenen (dagelijks) tijd aan. Kortom, het is van belang om goed na te denken over de achterliggende redenen van jouw sociale aanwezigheid en in bijzonder op welke kanalen je actief wilt zijn. 

Duidelijke doelen stellen

Veel ondernemers zijn aanwezig met hun bedrijven op Facebook of LinkedIn om te laten zien wat ze doen. Dit doen ze onbetaald, dus gewoon op hun pagina en daarmee bij volgers in hun tijdlijn of nieuwsfeed. Echter bestaat deze groep volgers voornamelijk uit mensen die al klant zijn en die dus al precies weten wat het bedrijf doet. En dán gaat het laten zien wat je kunt deels je doel voorbij.

Stel dus duidelijke doelen en koppel deze aan de juiste kanalen, momenten en manieren van aanwezigheid op social media. Dat je een zakelijke doelgroep hebt, betekent niet automatisch dat LinkedIn the way to go is en Facebook niet helpt. Integendeel! Ook een zakelijke doelgroep bestaat uit mensen: Mensen die in het bedrijf werken waar jij graag je producten of diensten aan verkoopt. 

Denk ook goed na wie jouw berichten te zien krijgen en of dit klopt met de door jou gestelde doelen. Hieruit kan goed blijken dat adverteren bij bepaalde doelgroepen passender is dan alleen berichten op jouw tijdlijn zetten, waar je familie en je bestaande klanten vooral naar kijken. Wil je bijvoorbeeld leads genereren? Zorg er dan voor dat je ook zichtbaar wordt voor degene die jouw bedrijf of product/dienst nog niet kennen, maar wel nodig (kunnen) hebben. En laat ze zien dát ze het nodig hebben. Bied de oplossing voor hun probleem, ook al weten ze nog niet dat ze een probleem hebben. 

Ontzorgd worden?

Het kan lastig zijn om jouw doelen om te zetten naar de juiste content, doelgroepen en kanalen. Dat begrijpen wij. Daarom hebben wij het LEAD-Model ontwikkeld. Hiermee breng je, samen met ons, in kaart hoe je jouw doelen het beste kunt vertalen naar acties en resultaten. En op het gebied van social media hebben wij verschillende content pakketten ontwikkeld, waarbij we je graag handvatten bieden óf geheel ontzorgen op het gebied van social media marketing. Dan kun jij je focussen op wat je het liefste doet, en wij ook. ;)

Benieuwd?

Ben je benieuwd naar onze content pakketten of wil je eens sparren over hoe je jouw doelen vertaalt naar concrete online acties? Laat het ons weten. We kunnen niet wachten om met je mee te denken!

Deze column verscheen eerder in Business in Barneveld.

Vergelijkbare kennisbank items

Blog 3 minuten

Social proof om de conversie te verhogen

Online marketing
Blog 3 minuten

Pure frustratie met toegang tot Meta voorkomen?

Online marketing
Blog 3 minuten

Hoe je met korte video’s de aandacht trekt en vasthoudt

Social media marketing,Online marketing