AI: een kans of een gevaar?

Kunstmatige intelligentie, ofwel Artificial Intelligence (AI), heeft deze jaren echt flinke meters gemaakt. Waar het eerder voor velen nog een vaag begrip was, is AI - zeker sinds het lanceren van ChatGPT - ineens een bekend begrip geworden. En iedereen lijkt mee te springen op deze trein.

Artificial Intelligence: wat is het nu precies?

Het begrip is inmiddels bekend, maar de precieze uitleg ervan? Kort gezegd reageren machines, software, robots of andere apparaten met kunstmatige intelligentie, op data of impulsen uit hun omgeving. Ze nemen daarmee zelfstandig beslissingen, niet op basis van rekenkracht, maar op basis van algoritmes en herkende patronen. Ze leren zichzelf hiermee steeds meer aan (machine learning).

Een kans voor website-eigenaren

Waar het begon met ‘u vraagt, wij draaien’, waarbij je na wat input een - door bijvoorbeeld ChatGPT geformuleerd - antwoord kreeg, is AI inmiddels op veel meer plaatsen te gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan 24/7 klantenservice op jouw website, door middel van AI-aangedreven chatbots. Deze virtuele gidsen helpen jouw website-bezoekers met vragen die zij hebben. Het grote voordeel hiervan is dat de virtuele gids supersnel en altijd bereikbaar is. Dit maakt online winkelen gemakkelijker en prettiger. Maar wat voor jou als website-eigenaar nog fijner is: deze bots onthouden wat de bezoeker leuk vindt en kan aanbevelingen doen op basis van interesses. Zo schotel je de bezoeker een persoonlijke ervaring voor, waardoor je makkelijker een relatie opbouwt met je website-bezoeker.

Het gaat dan ook vaak om een langdurige samenwerking, en dit versterkt de boodschap van jouw merk.

Een belangrijk gevaar van AI

Waar één van de voordelen van AI uiteraard het gemak is, schuilt daar ook een gevaar in: we kunnen te lui worden. Wanneer we alles zomaar klakkeloos over gaan nemen zonder controle, geven we eigenlijk alle invloed uit handen. Niet ideaal, aangezien beslissingen zoals gezegd worden genomen op basis van algoritmes en patronen. Dit hoeft dus niet ‘the way to go’ te zijn. Van het coderen van een website tot het schrijven van teksten, AI kan je hier zeker mee ondersteunen, maar alles zomaar overnemen zonder controle zou weleens funest kunnen zijn voor het resultaat. Kijk dus altijd met een kritische blik en controleer alles wat ‘jouw hulpje’ AI voorschotelt.

Ben van Luttikhuizen is eigenaar van Webleads; hét internetbureau voor web development en online marketing.

Vergelijkbare kennisbank items

Video 4 minuten

Webleads weetjes #13 Klaar voor 2024 met deze trends!

Online marketing,Design,Email marketing,Marketplaces,Development,Social media marketing,Totaalpakket
Blog 3 minuten

Krijg alles weer scherp met ons nieuwe GA4 dashboard

Online marketing,Totaalpakket
Blog 4 minuten

10 keer vooruitzien: dé trends voor 2023

Totaalpakket,Social media marketing,Online marketing