10 keer vooruitzien: dé trends voor 2023
Zoals ieder jaar kijken we ook in 2022 vooruit op het komende jaar. Welke ontwikkelingen zien we en wat mag niet ontbreken in het plan voor 2023? We geven je 10 trends, zodat jij 2023 alvast vooruitziet.
#1 Intentie content
Door het ‘waarom’ beter te begrijpen, begrijp je de klant en kun je relevante intentie content voor je doelgroep creëren. Daarnaast is dit ook een kans om je van de buren te onderscheiden. Terwijl zij veel meer op de oppervlakte van de klantbehoefte zitten, ga jij de diepte in. Middels zaken als blogartikelen of een goede FAQ kun je invulling geven aan intentie content.
#2 Podcasts en (korte) video’s
In verlengde van ‘on the go’ leefstijl wint content dat geconsumeerd kan worden in combinatie met andere bezigheden (bijv. podcasts) aan populariteit. Ook video’s blijven het goed doen. Een video is immers het perfecte middel om een visueel verhaal te vertellen. Wel zien wij dat de filmpjes mede dankzij de populariteit van TikTok en de oververzadigde markt steeds korter worden.
#3 Intelligente en interactieve marketing
Door de snelle ontwikkelingen van AI, real-time messaging en AR toont de consument toenemende interesse in interactieve marketing. De behoefte aan tweerichtingsverkeer in marketingcommunicatie is weer gegroeid, waarbij de consument ook persoonlijker, sneller en efficiënter geholpen wil worden. Denk aan advertenties waarbij men met behulp van AR meteen iets kan passen. AR, VR, chatbots en realtime interacties met de klant gaan in 2023 een belangrijk onderdeel van de marketingstrategie worden.
Datum
Expertises
Totaalpakket, Social media marketing, Online marketingOnze experts
Online marketeer
Media director
#4 Voice marketing
37% van de Nederlanders gebruikt dagelijks al een voice assistent zoals Siri, Google of Alexa. Los van podcasts, die men eveneens onder voice kan scharen, zullen ook andere voice marketing toepassingen meer en meer gebruikt gaan worden. Ons advies - wacht niet langer en zorg ervoor dat je onder andere met je website hierop inhaakt. Zorg voor de juiste content, veelal gebaseerd op longtail zoekopdrachten, backlinks en omarm structured markup. En zorg dat je Google mijn bedrijf vermelding op orde is voor optimale lokale vindbaarheid (veel spraakgestuurde zoekopdrachten worden namelijk gedaan vanaf mobiel).
#5 Meetbaarheid & Google Analytics 4
Vanaf juli 2023 verandert Google Universal Analytics in Google Analytics 4 (GA4). Het is daarom belangrijk om zo snel mogelijk ook een GA4 omgeving in te richten wanneer je dit nog niet gedaan hebt. Daarmee geef je de nieuwe Analytics tool de ruimte om gegevens van je website te verzamelen, zodat je straks (wanneer er alleen nog GA4 is) ook appels met appels kunt vergelijken. Daarnaast zal Google chrome vanaf 2024 gaan stoppen met support en ondersteuning van third-party-cookies. Voor veel data zal dan gelden dat je het op een andere wijze dient te verzamelen. Bereid je hierop voor!
#6 Influencer marketing
Het is geen verrassing dat influencer-marketing in 2023 zal blijven bloeien. Wat ooit alleen door een handvol marketeers werd gebruikt, wordt nu gebruikt door bijna elk bedrijf dat digitaal bestaat. De invloed van sommige influencers, via o.a. Tiktok, Instagram of YouTube, kan groot zijn. Ga alleen niet over één nacht ijs bij je keuze voor influencers waarmee je wilt gaan samenwerken.
#7 Interactieve content
Het publiek van vandaag wil inhoud die aandacht vereist. Het ontwikkelen en integreren van zaken die wederzijdse ervaringen en actieve betrokkenheid stimuleren is hiervoor van belang. En je kunt hierbij denken aan: quizzes, interactieve infographics, interactieve kaarten, interactieve video’s of bijvoorbeeld wedstrijden.
#8 Snelle website(s)
Voor SEO en UX was de laadtijd van een website al langer van groot belang, maar het alleen nog maar belangrijker. Zorg er dus voor dat je structureel aandacht besteed aan het monitoren en optimaliseren van de laadtijd van je website, webshop of app.
#9 Dynamische content
Dit betekent dat de content die een gebruiker op een website te zien krijgt is afgestemd op zijn/haar locatie of eerder vertoond gedrag in de browser. Wij verwachten dat dit type content, onder andere door inzet van marketing automation en het gebruik van tools als Datatrics, verder zal toenemen.
#10 Mobile first
Dit zal zeker met oog op web development voorlopig een blijvertje blijven. En we kunnen dit dus meer zien als een ‘ongoing trend’. Ga je aan de slag met een facelift, redesign of wellicht zelfs complete nieuwe website. Houd hier dan rekening mee!
Jouw 2023 strategie
Zitten er al veel van deze trends in jouw strategie voor 2023 gebakken? Zo niet, heroverweeg eens of er nog kansen voor jouw organisatie tussen zitten. En wil je eens sparren over hoe je jouw organisatie in het aankomende jaar online het beste presenteert?