Wie zet jij op 1: je gebruikers of je Google positie?
Kiezen voor één van beiden kan lastig lijken, maar wij adviseren om altijd eerst de focus te leggen op je gebruikers en daarna op Google. In deze volgorde kan het namelijk ook leiden tot goede Google posities. Andersom is dat nog maar de vraag...
De beleving op 1
Gebruikservaring online staat anno 2020 bij de meest succesvolle ondernemingen centraal. Techniek, Content en Autoriteit als pijlers van SEO zorgen samen voor de juiste beleving (gebruikerservaring). Een tevreden bezoeker levert nou eenmaal meer op dan een hoge positie in Google.
Is je content wel waardevol voor je bezoekers?
Het meest zichtbare voor de bezoeker en voor jou als ondernemer is content. Op het internet is helaas nog te vaak content te vinden die overduidelijk voor de zoekmachine is geschreven; dat wil zeggen: content die niet of nauwelijks waardevol is voor de bezoeker. Je leest het en denkt: wat schiet ik op met deze tekst?
Als je met dit soort teksten hoog in de zoekmachines terecht komt, vinden de bezoekers van die pagina’s niet wat ze zoeken en klikken ze (snel) weer weg. Als gevolg hiervan geeft Google je op de lange termijn niet meer de ranking waar je naar op zoek bent.
Gebruikerservaring
Wat dus belangrijk is voor de bezoekers van je website, is dat ze antwoord krijgen op hun vragen. Ze bezoeken jouw website met een reden: ze willen informatie of wellicht een actie ondernemen. Aan jouw website de taak om de bezoeker te helpen. Oftewel: geef precies de informatie die je doelgroep zoekt en zorg dat ze een zo goed mogelijke gebruikerservaring hebben. Optimaliseer dus niet per sé voor de zoekmachines, maar voor de beste gebruikerservaring. Dit principe wordt user experience optimization genoemd (kortweg UXO) en het zorgt ervoor dat je je doelgroep bij je houdt en zij gewenste acties uitvoeren op jouw website. Denk maar eens na over het volgende: in hoeveel klikken op jouw website hebben je klanten antwoord op de door hun meest gestelde vragen?
Vervolgstappen voor goede user experience
Maar hoe zorg je ervoor dat jouw website voldoet aan de behoefte van je doelgroep? En hoe zorg je voor een zo gebruiksvriendelijk mogelijke website? In de volgende blog van deze blogserie gaan we hier verder op in. Heb je vragen over user experience of over aanverwante onderwerpen? Schroom dan niet om contact met ons op te nemen.
Ga naar de volgende blog
Experience Day 2019
Overigens stonden we vorig jaar nog uitgebreid stil bij user experience tijdens de Webleads Experience Day. Tijdens deze leerzame middag spraken verschillende experts over user experience. Mocht je geïnteresseerd zijn in de presentaties die destijds gegeven werden, kun je deze hier opvragen.
Deze column verscheen eerder in Business in Barneveld.