AI in marketing
Van slimme assistent naar strategische groeimotor
AI dendert door de marketingwereld heen. Dat is je waarschijnlijk niet ontgaan. Maar terwijl tools slimmer worden, neemt ook de behoefte toe aan kritisch denken en menselijk overzicht. De belofte van AI is groot. Denk aan mogelijkheden tot hyperpersonalisatie, schaalbare content en betere targeting. Maar de praktijk vraagt om scherpte en een kritische blik.
In deze blog nemen we de belangrijkste AI-ontwikkelingen binnen SEO, SEA, social media en CRO met je door. Niet om je kennis bij te spijkeren, maar zodat je vanaf vandaag optimaal kunt profiteren van, en werken met, AI.

Datum
Expertise
TotaalpakketOnze experts

Lead social

Media director
Recente kennisbank artikelen
SEO
Gevonden worden in een wereld van LLM’s en AI Overview
De zoekwereld verandert sneller dan ooit. Sterker nog, we gaan van een zoekwereld naar een wereld waarin antwoorden centraal staan. Google Search wordt steeds meer een AI-gedreven antwoordmachine.
Optimaliseren voor Large Language Models (LLM’s)?
LLM’s (Large Language Models, zoals ChatGPT) lezen niet zoals klassieke crawlers. Ze houden bijvoorbeeld van:
- Extreme duidelijkheid: content moet ondubbelzinnig zijn, anders halen modellen de verkeerde conclusies
- Sterk gestructureerde informatie: lijsten, schema’s, voorbeelden, stappenplannen of deze opsomming ;)
- Niche-autoriteit: modellen geven voorrang aan bronnen die diep en consistent zijn binnen een specifiek onderwerpveld
- Bronnen die vaak worden geciteerd door anderen: denk aan podcasts, blogs en social posts
Vanuit analyses zie je dat merken die specialiseren beter worden opgenomen in LLM-antwoorden dan merken met brede, oppervlakkige content.
Hoe optimaliseer je voor Google’s AI Overview?
AI Overview presenteert compacte, model-gegenereerde antwoorden. Dit verandert het SEO-spel. Zorg daarom dat je werkt met duidelijke Q&A’s in je content en dat je bronnen toevoegt, zoals statistieken, definities en cases. Focus je daarnaast niet enkel meer op zoekwoorden, maar op de totale beleving.
Het effect van AI Overview op andere zoekresultaten
We krijgen steeds vaker deze vraag van onze klanten. Wat is het effect van AI Overviews op de zoekresultaten van mijn website? Het effect is groot, want je zult waarschijnlijk een lager doorklikpercentage zien op jouw organische resultaten of op jouw betaalde advertenties, als de term die ingevuld wordt in Google al beantwoord kan worden in een Overview. Maar er zijn ook zoektermen waarbij het antwoord eerder jouw dienst of product zal zijn. Dan zul je, mits goed vindbaar, nog steeds genoeg klikken naar je website krijgen.
Zorg er in ieder geval voor dat jouw websitecontent voldoet aan de richtlijnen die LLM’s oppakken. Wie nu niet investeert in specialistische, hoogwaardige content, verliest straks zichtbaarheid, ongeacht de domeinautoriteit.
SEA
Machine learning, biedstrategieën en AI-gegenereerde assets
SEA wordt al jaren gedreven door algoritmen, maar Google automatiseert nu steeds meer creatieve onderdelen.
Slimmere biedstrategieën door betere data
Google’s machine learning bepaalt wie een advertentie ziet, wanneer, tegen welke prijs en met welk formaat. Adverteerders die het algoritme haar werk laat doen, maar wel duidelijke conversiesignalen voeden (offline/online) presteren vaak aantoonbaar beter. Datakwaliteit wordt steeds belangrijker, want daar kan het algoritme van Google op sturen.
Componentenstudio
Beeld en video genereren in Google Ads
Google kan met haar Componentenstudio automatisch afbeeldingen en video’s genereren op basis van je productfeed en advertentieteksten. Waarom dit belangrijk is:
- het verlaagt de drempel voor merken met weinig goed beeldmateriaal,
- je kunt snel varianten testen,
- assets worden automatisch aangepast aan kanaal formaten.
Zorg er uiteraard wel altijd voor dat je zelf de kritische blik behoudt en alle gegenereerde video’s en afbeeldingen dubbelcheckt. Hoewel de gegenereerde content er vaak prima uitziet, kunnen details nét niet kloppen.
Social media
Hyperpersonalisatie en schaalbare creatie
Social advertising verschuift steeds meer richting volautomatische, gepersonaliseerde content. We zien hier 3 ontwikkelingen, die we graag met je delen:
-
Gepersonaliseerde CTA-buttons Platforms testen CTA’s die automatisch worden afgestemd op gedrag, browse-sessies en koopintentie. Het effect: hogere CTR’s, mits de achterliggende funnel klopt.
-
Dynamische shopping campagnes AI vult producten, teksten en creaties steeds zelfstandiger in. Denk aan realtime prijswijzigingen, automatisch voorgestelde producten en matching op gebruikerscontext. Vanuit praktijkcases zien we dat vooral e-commerce merken een groei zien in de ROAS door automatiseringen die verder gaan dan klassieke remarketing.
-
Generatieve lifestyle-afbeeldingen en social content: Ook binnen Meta maakt AI-beeldgeneratie het mogelijk om eindeloos variaties te creëren. Daarmee wordt contentproductie goedkoper, maar ook vlak als er geen creatieve visie boven hangt. Daarom geldt ook hierbij: menselijke controle is een must. In succesvolle campagnes zie je één patroon: AI als productiemotor, de marketeer als conceptbewaker en strateeg.
CRO
Voorspellend gedrag en snellere validatie
Door de opkomst van AI krijgt Conversion Rate Optimization eindelijk een steviger datagedreven basis.
Predictive eye tracking & heatmaps
Zonder dat een bezoeker je website ziet, kan AI voorspellen waar aandacht naartoe gaat, waar mensen afhaken en wat door de bezoeker wordt gemist. Deze tools helpen vooral in de testfase van designoptimalisaties. Het vervangt niet de echte gebruiker, maar maakt je hypothesen scherper. In onderstaand voorbeeld gaat de aandacht uit naar de personen, de boodschap en de knop. Op basis hiervan kun je aanpassingen maken naar wens. In dit geval gaat de aandacht uit naar de juiste elementen.

Concurrentievergelijking op schaal
AI kan tientallen concurrenten scannen op bijvoorbeeld copywriting, USP’s, prijzen, pagina-opbouw en CTA-structuur. Zo kun je jezelf vergelijken met de concurrentie en hier lering uit trekken.
AI als assistent voor landingpage-reviews
AI kan je pagina toetsen op best practices, consistentie, leesbaarheid en frictiepunten. Vervolgens is het aan de expert om de juiste toepassing op de juiste plek te plaatsen, passend bij de doelgroep en de propositie van de website. Ook hier geldt dus: AI geeft richting; de marketeer/expert maakt het verschil.
Bonustip: “Rubbish in, rubbish out”
Een slechte prompt = slechte output. Een goede prompt bestaat uit verschillende zaken. Zorg dat deze altijd in jouw prompt zitten, zodat je een goed antwoord krijgt.
- Handel als (vanuit welke rol moet de GPT zijn antwoord formuleren? Is het bijvoorbeeld een ervaren copywriter?)
- Waarom? (wat is het doel?)
- Hoe? (geef kaders voor de stijl, de vorm, de toon en de methodiek)
- Wat? (wat verwacht je als output, wat is het gewenste resultaat? Vraag bijvoorbeeld verschillende varianten om te vergelijken, laat je antwoord in een duidelijke tabel weergeven et cetera) Hoe beter je input, hoe beter en uitgebreider de inzichten.
Tot slot: AI is geen wondermiddel, maar gereedschap
AI tilt marketing naar een nieuw niveau, maar alleen met gezonde twijfel, strategisch inzicht en menselijke controle. Neem geen antwoord zomaar over, maar factcheck alles en giet er altijd een spreekwoordelijk ‘strategisch sausje’ over. De toekomst is niet volledig geautomatiseerd; de toekomst is hybride. Begrijp jij dat, dan loop je voorop!

