Top takeaways uit Google Marketing Live

23 mei was Google Marketing Live 2023, met dit jaar, niet geheel verrassend, de focus op AI (Artificial Intelligence). Hoe gaat Google AI integreren in Google Ads en de zoekresultaten? En hoe beïnvloedt dat jouw advertentie inzet? We delen vier leuke inzichten en toekomstplannen van Google met je in deze blog.

1. AI integratie in de zoekresultaten

Google experimenteert met manieren om Artificial Intelligence in te zetten in de Google zoekmachine. Hierdoor kunnen gebruikers follow-up vragen stellen, wat hen de mogelijkheid geeft om dieper in te gaan op wat ze zoeken en meer een gesprek aan te gaan met Google. Hierbij zullen ook opties komen voor adverteerders om advertenties te plaatsen.

2. Hulp bij opzet en creatie van campagnes en assets

Google probeert bij te dragen aan het gemakkelijker opzetten van campagnes door middel van AI. Deze optie lijkt voornamelijk handig voor gebruikers die minder of geen ervaring hebben met het opzetten van advertenties.

Daarnaast gaat Google (nog meer) helpen bij het creëren van assets in jouw campagnes. Als jij je website opgeeft, kan AI meedenken over tekst assets, maar ook afbeeldingen suggereren die passen bij jouw website en merk, speciaal voor jouw organisatie door AI gegenereerd. Dit kan dus zorgen voor unieke afbeeldingen, afgestemd op wat jij wilt uitstralen met jouw merk.

SEO - zoekmachine optimalisatie

3. Nieuwe versie van Merchant Center

Google is al een tijdje bezig met een nieuwe versie van het Merchant Center: Merchant Center Next. Deze nieuwe versie gaat langzaam de oude versie vervangen. Nieuwe gebruikers krijgen automatisch de nieuwe versie, en tegen het einde van 2024 moet de nieuwe versie volledig zijn uitgerold. Deze nieuwe versie is eigenlijk een versimpelde versie, maar wel met alle opties. Daarnaast wil Google de data van jouw website gaan gebruiken om automatisch een feed op te kunnen bouwen.

4. Product Studio in Merchant Center

Een belangrijk aspect van Google Shopping campagnes is jouw product afbeelding. Opvallende afbeeldingen van hoge kwaliteit helpen om jouw merk of product op te laten vallen tussen alle andere merken en producten. Door middel van de nieuwe tool Product Studio wil Google jou helpen met het creëren van hoge kwaliteit afbeeldingen. Met deze tool kun je gemakkelijk de achtergrond van jouw productafbeeldingen aanpassen door middel van AI. Geef aan wat jij graag op de achtergrond wilt zien en het wordt voor je gegenereerd. Daarnaast heb je ook de optie om de afbeeldingen te vergroten, te draaien of om de resolutie te verhogen. Product Studio is voor nu alleen nog beschikbaar in de VS.

Checklist

Er zijn een hoop nieuwe toepassingen van AI binnen Google. Om overzicht te krijgen in al deze nieuwe opties, heeft Google een checklist opgesteld. De belangrijkste punten uit deze checklist: 

  1. Zorg voor goede metingen (GA4, Google Ads tag, verbeterde metingen)
  2. Zorg voor sterke content creatie (met onder andere de hulp van AI zoals hierboven beschreven)
  3. Gebruik slimme biedstrategieën in jouw campagnes

Uiteraard bekijken wij in elke situatie welke van deze punten uit de checklist toe te passen voor het beste resultaat. Niet in elke situatie is elk punt namelijk even relevant. 

Op de hoogte van de ontwikkelingen

Uiteraard blijven wij de ontwikkelingen op het gebied van AI volgen, want deze volgen elkaar in een rap tempo op. Zodra de ontwikkelingen in Nederland beschikbaar zijn, gaan wij ze voor onze klanten direct testen. Wil je dat we dit straks ook voor jou gaan testen of wil jij weten wat AI voor jou kan betekenen? Neem dan gerust contact met ons op. 

Vergelijkbare kennisbank items

Blog 3 minuten

Social proof om de conversie te verhogen

Online marketing
Blog 3 minuten

Pure frustratie met toegang tot Meta voorkomen?

Online marketing
Video 3 minuten

Stop het mislopen van leads en omzet door verloren data

SEA,SEO,Development