Suske en Wiske en de klantreis
Je kent het wel, de klassieke verhaallijn van zo ongeveer elke serie, film of boek. Deze verhaallijn is eigenlijk niets anders dan de reis die jouw potentiële klant aflegt in zijn of haar zoektocht naar een antwoord of een oplossing.
Leren kennen (L)
Aan het begin leer je de hoofdpersonages kennen. Wie zijn ze en wat drijft ze? Oftewel, als we kijken naar de klantreis: wie (welke doelgroep) wil je bereiken en wat zoeken ze? Je wilt dat jouw potentiële klanten jouw naam gaan zien, zodat ze leren wie je bent en waar je voor staat.
Enthousiasmeren (E)
Waar de hoofdrolspelers zich ontwikkelen op hun avontuur, geldt dat ook voor jouw potentiële klant: Hij of zij zoekt, bijvoorbeeld online via Google, naar hetgeen hij of zij nodig heeft. Wie geeft het antwoord wat nodig is, of heeft dé oplossing? Ben jij degene die ze hierin kunt voorzien én kun je dit aantonen? Dan heb je jouw potentiële klant geënthousiasmeerd.
Activeren (A)
Natuurlijk ontbreekt het in een serie, film of boek niet aan actie. Er moet iets gebeuren. Anders stokt het bij goede bedoelingen en introducties. Je moet het gecreëerde enthousiasme activeren. Je zorgt dus dat jouw potentiële klant overgaat tot converteren, tot aankopen of aanvragen van wat jij aanbiedt.
Doorontwikkelen (D)
De hoofdrolspelers hebben het licht gezien: ze hebben zich ontwikkeld, drempels overwonnen, het antwoord gevonden dat ze zochten. En ze leefden nog lang en gelukkig! Dit laatste is ook essentieel in de klantreis. Want die is niet voorbij nadat jouw potentiële klant echt klant is geworden. Deze klant wil je tevreden houden of nog beter: tot ambassadeur maken van jouw merk, product of dienst. Het is belangrijk dat je de verhaallijn (customer journey, klantreis, marketing funnel) voor jouw organisatie duidelijk in kaart hebt. Je wilt over elke fase hebben nagedacht, zowel over de doelen en de kanalen als over de bijbehorende content en KPI’s. Wil jij grip op je online marketingmix, rust door een goed onderbouwde strategie en bovenal: resultaat (leads)? Laten we dan samen eens in de pen klimmen en zien dat we het ‘(strip)verhaal’ voor jouw online marketing op papier gaan krijgen!
Deze blog verscheen eerder als column in Business in Barneveld.