Meer van jouw Shopping-producten in de etalage?
Google blijft vernieuwen. DSA, Smart Shopping, Performance Max campagnes en nog veel meer ontwikkelingen. De invloed en de rol van marketeers verandert er sterk mee. Naast creatief, moeten we als online bureau ook technisch goed onderlegd zijn. Want: geen succesvolle online campagnes zonder goed concept en design. Echter, als je in het huidige landschap niet in staat bent om de techniek in je voordeel te benutten, dan blijven resultaten eerder uit. Dus, hoe haal je nu echt het maximale uit die (vol)automatische Shopping-campagnes? We vertellen je het in deze blog.
Jouw producten: in de etalage of het magazijn?
We zien de laatste tijd steeds vaker Shopping-campagnes met tienduizenden producten, waarvan slechts minder dan de helft vertoningen en kliks ontvangen. Benieuwd waar dit aan ligt en wat je hieraan kunt doen?
Data & shopping
Google heeft bakken data en zet die data aan het werk om met algoritmes te bepalen welke producten op welk moment en aan wie getoond dienen te worden. Dit zodat de kans op een klik (inkomsten voor Google) en aankoop (tevreden adverteerders) het grootst is. Als adverteerder stel je naast het advertentiemateriaal ook een aantal regels in, waarbinnen jouw campagne moet presteren (bijvoorbeeld ROAS (Return On Ad Spend) of CPA (Cost Per Acquisition)). En hier gaat het algoritme van Google vervolgens mee aan de slag.
Zo ontstaat er (ongemerkt) een selectie van producten die op basis van de data getoond worden. Met die producten is er een bewezen performance en daarom worden ze op basis van jouw biedstrategie getoond. Maar wanneer producten eenmaal achteraan in het magazijn staan, blijven ze daar. Net als producten die vooraan blijven wanneer ze daar staan Dit is niet altijd ideaal vanwege onder andere seizoensinvloeden, voorraad en marges.
Data verrijking
Wil je invloed uitoefenen op jouw campagne, is een belangrijke stap om Google specifiek voor jouw campagnes nog slimmer te maken. En hoe Google dat binnen Shopping-campagnes doet…
Precies, met data! Bijvoorbeeld:
- Klant data (klanten lijsten)
- Performance data (in het verleden behaalde resultaten)
- Weer data (als dit in jouw branche invloed heeft op de prestaties)
Etalage vs Magazijn
Het vergelijk met een supermarkt, bouwmarkt of een IKEA is hierin snel gemaakt. De producten die aan de kortste route, langs het gangpad en op ooghoogte staan, worden het best bekeken en hebben de meeste kans om verkocht te worden. De producten die achteraan of zelfs in het magazijn staan worden daarentegen amper verkocht. Hetzelfde gebeurt dus in je Shopping-campagnes, maar soms zonder dat je dat als adverteerder weet!
Dit kun je gelukkig verhelpen door scripts in te zetten om de producten te identificeren die vrijwel geen klikken ontvangen en weinig vertoningen krijgen. Geef deze producten een label en plaats ze in een aparte campagne.
Zo vergroot je als het ware de lengte van je etalage en je drukbezochte winkelpaden en krijgen meer producten een kans. Doen de artikelen het goed op de nieuwe plek in de etalage, dan gaan ze weer meedraaien in je reguliere campagnes die je bijstuurt op basis van ROAS of CPA. Doen de artikelen het niet goed? Dan verdienen ze de voorkeurspositie niet en kun je ze uitfaseren en misschien later weer een kans geven.
Shopping op ooghoogte-niveau
Is jouw etalage goed gevuld en krijgen alle producten een eerlijke kans? Of is hier winst in te behalen? We helpen je graag met het gebruik van een dergelijk script, maar ook andere vragen omtrent data en jouw Shopping-campagnes beantwoorden we graag voor je.