Contentmarketing: 5 praktische tips waar je content mee gaat zijn
Contentmarketing - niet te verwarren met content zijn met je marketing - is een vorm van marketing waarbij je diverse vormen van content, denk aan afbeeldingen, video, downloads en tekst, aanbiedt. Dit om een gewenst doel te behalen, zoals een conversie of een andere actie. Klinkt misschien nog wat vaag, maar in deze blog vertellen we je er alles over en geven we vijf concrete tips zodat jij deze vorm van marketing in jouw voordeel gebruikt.
#1 Features vs Benefits
Waar je nu wellicht nog content toevoegt aan jouw website met het achterliggende idee 'dat moet onze doelgroep over ons of ons product weten', is het vaak beter om verder te kijken. Hoe en waarom je iets brengt kan belangrijker zijn dan wat je vertelt. Wil jouw doelgroep bijvoorbeeld alleen weten hoeveel milligram of GB jouw product bevat of ook wat ze er concreet mee kunnen doen?
Zo komen we direct bij de eerste tip aan: Features vs Benefits. Features zijn de eigenschappen van een product, de benefits vertellen je wat je er concreet mee kunt doen. Verkoop je bijvoorbeeld een muziekspeler? Vertel niet alleen dat de muziekspeler 200 GB geheugen bevat, maar vertel ook: 'Met deze muziekspeler luister je naar meer dan 40.000 nummers!'
#2 Copywriting formule
Als we het dan toch over een manier van schrijven hebben, houd dan ook rekening met de Copywriting formule:
- Benoem het probleem
- Leg de vinger op de zere plek
- Bied de oplossing
- Sluit af met een Call to Action
Met deze formule boei je je lezer vanaf het begin en kom je eraan toe jouw oplossing te bieden, zonder dat de lezer afhaakt. Natuurlijk hebben we een voorbeeld voor je:
- 'Heb je ook zo'n last van warme nachten met dit weer?'
- 'Miljoenen mensen hebben last van plak nachten in de zomer. Daardoor slapen ze minder goed, wat zorgt voor concentratieproblemen en vermoeidheid.'
- 'Gelukkig is er een oplossing. Deze ventilator zorgt voor een heerlijke verkoeling, zodat je 's nachts lekker slaapt.'
- 'Bestel deze ventilator nu met een flinke korting!'
#3 Storytelling
'Ik hang aan je lippen. Vertel door!' Dit effect wil je met je teksten teweegbrengen. Natuurlijk zal dit niet altijd met product- of dienst informatie kunnen, al wil je ook die teksten zo interessant mogelijk maken. Denk voor storytelling bijvoorbeeld echter verder aan de Over ons-pagina van de website of teksten binnen de social media strategie en in blogs.
De basis van goede storytelling:
- Vertel het verhaal achter de feiten
- Gebruik veel voorbeelden
- Gebruik anekdotes
- Maak het persoonlijk en laat mensen zelf aan het woord
- Gebruik beeldspraak
Nu je weet hoe je een goede tekst schrijft die pakkend is of kan converteren, is de volgende vraag: hoe ga je die tekst aan de man brengen? Ook daar helpen we je graag bij.
#4 Kanalen & tools
Waarschijnlijk bevindt jouw bedrijf zich op Facebook, op LinkedIn, wellicht op Instagram en misschien heb je een nieuwsbrief. Deze kanalen heb je uitgekozen omdat 'iedereen' of 'de concurrent' ze ook gebruikt. In principe is hier niets mis mee, alleen het is niet onderlegd.
Want, zit jouw doelgroep wel op deze kanalen? Stuur jij je nieuwsbrief met informatie over jouw product wel naar mensen die jouw product nog niet kennen? Bij deze vragen staan veel minder bedrijven stil, dus is hier nog veel winst op te behalen.
We kunnen drie soorten kanalen onderscheiden, te weten Owned, Earned en Paid.
- Owned kanalen zijn de kanalen waar jij eigenaar van bent, zoals je nieuwsbrief, je website of je blog.
- Earned kanalen zijn de kanalen waarbij je weliswaar eigenaar bent van het bereik, maar het platform zelf is eigenaar van de doelgroep (denk aan social communities en shares, maar ook je social volgers).
- Paid kanalen zijn kanalen waar je bereik koopt, zoals adverteerders kanalen en influencer marketing.
Bedenk goed welke owned kanalen je gebruikt en met welk achterliggend doel; trek daaruit de conclusie of dit met elkaar klopt of dat andere kanalen beter zouden zijn. Bekijk daarnaast of paid kanalen nodig zijn. Zoek ten slotte ook uit of je momenteel earned media hebt en of je hier nog meer uit kunt halen.
#5 Strategie = key
Stiekem sorteerden we hier bij tip 4 al even op voor, maar een gedegen strategie is bij contentmarketing key - en niet alleen omdat het rijmt. ;)
Met een goed uitgewerkte strategie heeft alle content die je verspreidt een reden, een achterliggende gedachte. Je zet bijvoorbeeld iets op je Facebook tijdlijn omdat jouw doelgroep - die jou al volgt - zich daar bevindt. Je stuurt je nieuwsbrief naar je huidige klanten, zodat ze op de hoogte blijven van jouw product of dienst. En je past social advertising toe om nieuwe potentiële klanten aan te boren.
En nu jij!
Maar hoe zorg je nu voor een volledige strategie, die perfect aansluit op jouw organisatie? Met ons LEAD-model combineren we jouw kennis van de markt en je producten of diensten met onze ervaringen, de customer journey van jouw doelgroep en bewezen theorieën en modellen tot een goed onderbouwde strategie. En dit alles in de verschillende fasen van de klantreis (van Leren kennen tot Doorontwikkelen na de lead). Zo heb je in elke fase een duidelijk doel, bijpassende kanalen, een insteek en KPI's om het op af te kunnen rekenen.
Wil je samen eens sparren over hoe je jouw gedegen contentstrategie op papier zet, met behulp van ons LEAD-model? We realiseren graag samen jouw online ambitie!
Datum
Expertises
Online marketing, Social media marketingOnze experts
Media director
Online marketeer
Wil jij ook een (nieuw) dashboard?
Voor onze klanten maken wij bij de start van de samenwerking altijd een dashboard aan. Daarvoor rekenen we bij de opstart éénmalig een bedrag, voor het nieuwe dashboard vertrouwen we op een andere constructie.
Wij ontzorgen onze klanten op de volgende manier:
- Research en volgen van doorontwikkelingen
- Extra koppelingen leggen in de toekomst
- Personaliseren van het dashboard
- Webleads koopt in bulk een licentie in voor het realtime kunnen koppelen van data
- Roadmap voor doorontwikkeling van ons dashboard (geef jouw wensen door!)
Wij rekenen niet meer éénmalig € 380,- voor het inrichten van je dashboard en eventuele updates voeren wij niet meer uit op basis van nacalculatie. In plaats daarvan werken wij nu met een bedrag vanaf € 20,- per maand voor het dashboard. Dit maandelijkse bedrag is inclusief verdere doorontwikkeling en eventuele (extra) koppelingen met databronnen (denk bijvoorbeeld aan het inladen van campagnedata uit social media kanalen als Pinterest).
Op deze manier kunnen wij doorlopend doorontwikkelen aan je dashboard, maar zit je niet vast aan eenmalige- of doorontwikkelkosten.
Ben jij nog geen klant, maar wil je wel direct inzicht in al jouw website of webshop data? Laat het ons weten, dan gaan we graag voor je aan de slag!