6 vernieuwingen in Google Ads
De wereld van online marketing is altijd in beweging. Zo zijn er vanuit Google enkele grote wijzigingen doorgevoerd aan de kant van Google Ads en Google Shopping. Door hier snel op te reageren, kan je niet alleen je concurrentiepositie behouden, maar zelfs verbeteren. We houden onze klanten graag op de hoogte van deze ontwikkelingen. Denk je dat er een interessante optie bij zit voor jouw onderneming?
Neem contact met ons op
Naamsverandering: Google AdWords is nu Google Ads
De laatste jaren is het platform uitgebreid met steeds meer mogelijkheden. Anders dan alleen op basis van zoekwoorden je doelgroep te bereiken. AdWords was dus geen goede beschrijvende naam meer voor de inhoud van de tool. Vrijwel alles m.b.t. online adverteren op het Google Netwerk kun je inregelen vanuit Ads (voorheen AdWords). Alleen een naamsverandering aan de voorkant. Niets bijzonders, maar toch handig om even te weten.
1. Doelgroepen integratie in search
Bereik van potentiële klanten op de momenten dat het er toe doet. Als ze onderzoek doen? Als ze aanbieders vergelijken, wanneer er aankoop intentie is.
Door een uitbreiding in de targetingopties vanuit ads kun je hier nog beter op inspelen.
-
Standaard: Zoektermen, locaties, demografie (toegepast in de meeste campagnes)
-
Advanced: RLSA (remarketing) en doelgroepen o.b.v. zoek en surfgedrag (In-market doelgroepen)
-
PRO TIP: Custom-intent doelgroepen (zelf samen te stellen doelgroepen o.b.v. diverse signalen die voor jouw doelgroep gelden)
In de meeste accounts die wij onder ogen krijgen liggen hier nog kansen om het budget gerichter in te zetten. Wil je hier meer over weten? Vraag het gerust!
2. Nieuwe campagnestructuur / biedstrategie mogelijkheden
Met de introductie van nieuwe biedstrategieën is het advies van Google om ook je campagne structuur aan te pakken. Maar waarom? De nieuwe biedmogelijkheden zijn automatische / zelflerende strategieën die gebruik maken van data (vertoningen, kliks, conversies). Des te meer data, des te sneller leert het systeem hoe het moet bijsturen om de beste prestaties te halen voor jouw campagne.
Best practice: Waarom dan meer of minder campagnes? Wat is beter en waarom? In verleden werd heel veel gesplitst in verschillende campagnes (resp. Exact, Breed, RLSA). Allemaal met het doel om te sturen op steeds relevantere campagnes. Maar met bovenstaande biedstrategie heb je juist minder campagnes nodig, om meer data te kunnen gebruiken voor het maximale voordeel van de automatische biedstrategie.
Actie: Wat moet er gebeuren in veel gevallen? Samenvoegen van campagnes, randvoorwaarden bepalen voor de automatische biedstrategie, en vervolgens activeren en bijsturen in de campagne instellingen. Wat zijn de voordelen van automatisch bieden via Google Ads?
-
Gemak. Je bepaalt zelf eenmalig de bandbreedte waarbinnen optimalisaties plaatsvinden, daarna gaat Google Ads in wisselende omstandigheden leren wat voor jouw de beste biedingen zijn en blijft steeds bijsturen. (concurrentie, dag van de week, devices, regio’s etc.)
-
Relevantie. Er zijn zeer veel factoren bepalend voor het succes van jouw advertenties in search. Doordat je machine learning toepast is het minder arbeidsintensief dan met handmatig bieden en kan je met veel meer factoren rekening houden. Hierdoor wordt de kans op succes vergroot.
-
Snelheid/ Realtime: Op het moment dat een gebruiker een zoekopdracht intypt wordt zijn eerdere klikgedrag en zoekhistorie meegenomen om te bepalen of er wel of geen advertentie getoond moet worden aan deze gebruiker.
3. Nieuwe (extra) velden in advertenties
Je kunt via Google Ads een extra kop en een extra beschrijvingsregel toevoegen. Dit biedt kansen om meer te vertellen in je advertenties. Voeg een extra regel toe aan je advertentie en trek een potentiële klant over de streep om over te gaan tot een aankoop!
Wat zijn de voordelen van deze extra velden?
-
Je advertentie is opvallender omdat je meer ruimte hebt.
-
Meer ruimte om iemand te overtuigen van jouw product of dienst.
-
Je kunt meer tekst plaatsen in je advertentie, waardoor deze advertentie beter aansluit op de pagina waar de bezoeker naar doorklikt.
-
Je pakt een voordeel op je concurrentie, door dit snel toe te passen.
-
We verwachten bij Webleads dat deze wijziging snel de nieuwe standaard wordt, net als eerdere wijzigingen die Google heeft getest.
Hieronder zie je een voorbeeld:
Zo komt de advertentie er in de zoekresultaten uit te zien:
4. Advertentie mogelijkheden (IF-functie)
Advertenties met een afhankelijkheid (IF- functie). Deze functie zorgt ervoor dat je boodschap in een advertentie kan worden aangepast op doelgroepen. Bijvoorbeeld: iemand die nog nooit op je website is geweest krijgt een andere boodschap te zien dan iemand die al eens op je site is geweest. Voeg een andere call-to-action toe omdat de potentiële klant al verder is in het aankoopproces. Hoe zou je dat kunnen doen? Bekijk het voorbeeld.
Iemand die nooit op je site is geweest
Iemand die al eens op je site is geweest
5. Google Shopping kansen door mee te bieden via vergelijkers
Afgelopen zomer hebben diverse prijsvergelijkers bezwaar aangetekend bij de Europese Commissie omdat Google zijn eigen platform voorrang zou geven in Shopping advertenties. Na een lang proces hebben de prijsvergelijkers gelijk gekregen van de rechters, en heeft Google een aantal zaken moeten veranderen in de manier waarop advertenties worden getoond in de zoekresultaten. Dit is goed nieuws voor de prijsvergelijkers, omdat het platform van Google nu ook open is voor andere adverteerders.
Dit betekent dat het aantal posities in de resultaten voor Shopping verdeeld gaan worden over meerdere vergelijkingssites, en dus niet alleen van Google zelf. Het is interessant om op advertenties van deze vergelijkingssites in te kopen. Dit omdat de kosten voor het plaatsen van advertenties via Google duurder kunnen worden, doordat er minder plek is om de advertenties te tonen. Er zijn nog geen best practices, maar deze wijziging biedt zeker kansen en wij adviseren dan ook om niet op slechts één paard te wedden, en dus via meerdere platformen te adverteren. Wij helpen je graag met je Shopping campagnes!
Hieronder zie je een voorbeeld dat de advertenties in Google Shopping niet alleen bij Google vandaan komen.
6. Responsive Search Ads (RSA’s - najaar 2018)
Vanaf het najaar van 2018 is het mogelijk om RSA te gebruiken in Google Ads. Er is de mogelijkheid om tot maximaal vijftien koppen en maximaal vier beschrijvingen aan te leveren in Ads voor een enkele zoekadvertentie. Ads bepaalt vervolgens zelf welke combinatie van koppen en beschrijvingen het beste aansluit bij een zoekopdracht.
De voordelen van RSA’s:
-
Deze advertenties besparen ontzettend veel tijd
-
Meer ruimte om de boodschap over te brengen
-
Een groter bereik: Door te werken met meerdere koppen en beschrijvingen kunnen advertenties vaker gematcht worden aan zoekwoorden.
-
Prestatieverhogende werking voor advertentiegroepen door een hogere aantal mensen dat op je advertentie doorklikt.
Wil je meer weten over één van de hierboven genoemde vernieuwingen en ben je benieuwd of dit iets voor jouw bedrijf of onderneming is?