Topical dominance: domineren kun je leren

Iedereen wil met zijn bedrijf bovenaan staan in de zoekresultaten wanneer iemand zoekt op een relevante term. Vaak proberen bedrijven dit te bereiken door lange teksten vol zoektermen te schrijven, in de hoop zoveel mogelijk gebruikers aan te trekken. Wat men echter vaak vergeet, is dat potentiële bezoekers niet altijd via Google zoeken. Om optimaal vindbaar te zijn, moet je gedurende de hele klantreis (customer journey) zichtbaar zijn. Dit verbetert vervolgens zelfs weer jouw positie in de zoekmachines!

Wat is Topical Dominance?

Dit fenomeen noemen we ‘topical dominance’. Door op verschillende online kanalen betrouwbare informatie en een goede gebruikerservaring te leveren, gaat Google je meer als een autoriteit zien. Mensen komen immers naar de content van het bedrijf, omdat ze hier (voor hen) waardevolle informatie uit kunnen halen. Maar hoe kan je het beste topical dominance bereiken? Met de volgende tips ga jij domineren:

1. Relevante content

Het belangrijkste blijft het hebben van relevante content op de landingspagina’s. Of je nu bovenaan staat via advertenties of de organische resultaten, het hebben van relevante informatie op je website pagina's is het belangrijkste deel van de strategie. Hierdoor blijven gebruikers langer op de site, en heb je een grotere kans dat zij bijvoorbeeld een offerte aanvragen of een aankoop doen. Google ziet dan ook dat gebruikers tevreden lijken te zijn, wat weer een boost kan geven aan je prestaties!

2. Aanwezig zijn op andere kanalen

Door ook op andere kanalen aanwezig te zijn, zoals bijvoorbeeld social media, kan je nog meer relevante content leveren aan je doelgroep. Wanneer je via deze kanalen doorverwijst naar je website, zien zoekmachines dat je hier ook een autoriteit bent in jouw branche. Hiermee worden de prestaties van je website ook verbeterd.

3. Doorlinken naar andere relevante content

Verwijs op je website door naar andere relevante content die te maken heeft met de content op de landingspagina. Bijvoorbeeld: ben je hovenier, dan heb je een pagina over tuinonderhoud. Op deze pagina verwijs je naar de verschillende soorten onderhoud die je aanbiedt en op de onderliggende pagina’s verwijs je ook weer relevant door. Zo bouw je actief aan een betere gebruikerservaring op je website en maak je het makkelijker voor je bezoekers om de informatie die ze zoeken te vinden.

4. Maak van jouw website een kennisbank

Heb je veel te vertellen over jouw specialisatie? Het doel van jouw website zou dan zijn om een kennisbank te worden over datgene waarin je bedrijf actief is. Zo vinden mensen de website makkelijker, maar het zorgt er ook voor dat gebruikers sneller vertrouwen krijgen in jouw bedrijf. Als ze zien dat jij dé specialist bent op jouw gebied, zullen ze een stuk sneller met je in zee gaan!

Practice makes perfect!

Het is uiteindelijk de kunst om niet alle middelen en kanalen uit je online strategie als losstaande elementen te zien, maar als onderdeel van één overkoepelende strategie. Door tijdens de hele klantreis aanwezig te zijn, op verschillende plekken, met altijd relevante content, bouw je vertrouwen op bij jouw doelgroep. En de kanalen ondersteunen elkaar dan dus zelfs qua prestaties!

We kunnen ons voorstellen dat je qua content op jouw website soms door de bomen het bos niet meer ziet. Dit horen we vaker. Er is vaak veel te vertellen over jouw specialisatie, maar waar zoekt men nu op en welke content wil je wel - en welke niet - verwerken?

Graag helpen we je hiermee verder. Dit kunnen we op verschillende manieren doen (strategisch plan ontwikkelen, kijken waar op gezocht wordt, een sitestructuur maken et cetera). Word je hierin graag ondersteund? Laat het ons weten, dan gaan we samen voor topical dominance!

Vergelijkbare kennisbank items

Blog 3 minuten

Social proof om de conversie te verhogen

Online marketing
Blog 3 minuten

Pure frustratie met toegang tot Meta voorkomen?

Online marketing
Blog 3 minuten

Hoe je met korte video’s de aandacht trekt en vasthoudt

Social media marketing,Online marketing