Tevreden bezoekers belangrijker dan een hoge positie in Google?

In de vorige blog van deze blogserie hebben we ons aan de uitspraak hierboven gewaagd! Maar natuurlijk is ook een goede positie cruciaal! Ondernemers met tevreden bezoekers én een hoge positie in Google zullen pas echt excelleren.

Goede user experience

Voorwaarden voor een goede user experience zijn dat jouw website voldoet aan de exacte behoeften van je doelgroep (Content) en vervolgens dat de website eenvoudig en fijn is in het gebruik; alles is makkelijk vindbaar en er is geen lange laadtijd (Techniek). De structuur van de website, denk aan de interne linkstructuur, kloppen daarbij ook (Autoriteit). 

Maar wat moet je doen om aan deze punten zo goed mogelijk te kunnen voldoen? We behandelden de pijler Content al even kort in het eerste deel van de blogserie, maar gaan hier nu nog wat verder op in. In het volgende deel van de blogserie gaan we verder in op Techniek en Autoriteit. 

Goede content op je website? Doe deze onderzoekjes! 

Waarom komen je websitebezoekers naar je website toe? Om dezelfde reden als waarom jij naar een website gaat: om antwoord te krijgen op bepaalde vragen. Die antwoorden geef je met de juiste content. Zorg er dus voor dat je aan de behoefte van je doelgroep voldoet met het bieden van de juiste content. Je creëert jouw content dus op basis van concrete vragen die mensen in je doelgroep hebben. Je komt het beste achter deze vragen door het doen van gedegen onderzoek. Het liefst een combinatie tussen kwantitatief (cijfermatig) en kwalitatief (diepergaande informatie). Twee nuttige vormen hierin zijn een buyer persona-onderzoek en een zoekwoordenonderzoek. 

Buyer persona-onderzoek

Buyer persona’s zijn gedetailleerde profielen van voorbeeld kopers op basis van gedrag en doelen. Ze geven inzicht in wie je kopers zijn, wat ze proberen te bereiken, waarom ze gedrag vertonen, hoe ze denken en hoe het aankooptraject er voor ze uitziet. Het is dus geen doelgroep, maar een profiel van een voorbeeld koper. 

Je stelt buyer persona’s samen door middel van interviews met klanten en/of mensen binnen je bedrijf die contact hebben met je klanten. Probeer zo uitgebreid mogelijk achter antwoorden op bovengenoemde vragen te komen. Op die manier kun je de profielen zo goed mogelijk invullen. Je stemt hierbij je content af op je persona’s. Komt uit je onderzoek bijvoorbeeld dat je klant veel informatie zoekt over een extra service die je aanbiedt, zorg dan dat je daar goede content voor hebt. 

Stel overigens niet teveel persona’s op; twee tot vier is vaak al genoeg. 

Zoekwoordenonderzoek

Met een goed zoekwoordenonderzoek krijg je inzicht in zoektermen die jouw doelgroep gebruikt om antwoorden te krijgen op hun vragen. We schreven al eens een gastblog over het doen van een goed zoekwoordenonderzoek. 

Met een combinatie van beide soorten onderzoek heb je genoeg input om content te creëren waar je klanten echt wat aan hebben. En dat komt de gebruikerservaring weer ten goede! 

Vraag hier een zoekwoordenonderzoek aan

Volgende blog

In de volgende blog van deze blogserie gaan we verder in op de andere pijlers die zorgen voor een goede gebruiksvriendelijkheid van je website: Techniek en Autoriteit. Heb je vragen naar aanleiding van deze blogs of ben je benieuwd hoe jouw website scoort op het gebied van gebruiksvriendelijkheid? Neem dan gerust contact met ons op. 

Vergelijkbare kennisbank items

Video 5 minuten

Webleads Weetjes #20: 11 Tips voor een strakke video (inclusief bloopers!)

Social media marketing,Online marketing,Design,Totaalpakket
Blog 3 minuten

Social proof om de conversie te verhogen

Online marketing
Blog 3 minuten

Pure frustratie met toegang tot Meta voorkomen?

Online marketing