Mis nooit meer een kans om te framen op jouw website!

Heb je ooit weleens een foto gemaakt van een mooie omgeving? Wellicht pakte jouw telefoon of camera aan de rand van de gemaakte foto nét een bedrijfsbusje mee. Of liepen er mensen op jouw foto. Om geen afbreuk aan de foto te doen, koos je er wellicht voor om dit gedeelte van jouw foto af te knippen of om in te zoomen. 

Op deze manier kijk je naar de werkelijkheid, maar wel naar slechts een deel ervan. Je foto is dus gekaderd. En hier wil ik het over hebben. Niet over foto’s, maar over kaders - ofwel frames - op jouw website. Want focussen op een deel van de werkelijkheid, is de betekenis van het begrip framen. En framen zorgt ervoor dat je jouw websitebezoeker onzichtbaar overtuigt met slim gekozen woorden of beelden. 

In deze blog geef ik je drie frame-voorbeelden, die je kunt gebruiken in de content op jouw website. 

#1. Slim gekozen woorden

Bij het framen kies je woorden waaraan veronderstellingen, beelden of emoties kleven. Denk aan ‘volksbuurt’ in plaats van ‘achterstandswijk’, waarbij volksbuurt veel positiever klinkt. Of een ‘orkaan aan reacties’. Dit klinkt veel sprekender en sterker dan ‘veel reacties’. Ook kun je metaforen gebruiken: bij een zin als ‘de landbouw is het kloppende hart van de Nederlandse voedselketen’ voel je vaak meer dan ‘de landbouw is belangrijk voor de Nederlandse voedselketen’. Dit kun je ook toepassen door middel van woordassociaties. ‘Ik verkoop deze oude auto’ dekt de lading, maar ‘Ik verkoop deze klassieker’ spreekt meer tot de verbeelding. 

Ook het positief framen van cijfers komt veel voor. ‘Bijna de helft van de mensen was niet te spreken over de voorstelling’ komt minder over dan een concreet en positief: ‘Zo’n 6 op de 10 mensen vonden de voorstelling de moeite waard’. 

#2. Krijgen of verliezen? 

Een zeer belangrijk frame speelt in op verlies. Zojuist ben je er zelf ook aan blootgesteld, toen je de titel van deze blog las. Iets dreigen te verliezen doet men meer dan iets nieuws winnen. Uit onderzoek blijkt dat men zelfs twee keer zo gemotiveerd zijn om verlies te voorkomen. Steek ‘Krijg een gladde huid, gebruik gezichtscrème’ dus in als: ‘Voorkom rimpels, gebruik gezichtscrème’. Men lijkt hierbij de gladde huid kwijt te raken, door rimpels, maar kan dit voorkomen met gezichtscrème. Dit motiveert dus meer. 

#3. 0 suikerklontjes in deze alinea! 

Er zijn talloze framing-voorbeelden en het is natuurlijk zaak om ze zo te gebruiken dat je de waarheid spreekt, maar inzoomt op het positieve. Dit met als doel te overtuigen. Dit kun je op jouw website ook toepassen en dat doe je door verschillende afwegingen te maken. Dus, wie is je doelgroep? Als je die in kaart hebt, zoek je uit wat jouw doelgroep als doelen en wensen heeft. Richt je hierop met jouw teksten. Koppel de waarden die je zojuist onderzocht hebt, aan jouw merk. Draag dit uit met jouw kanalen, bijvoorbeeld op social media. En ten slotte, frame je boodschap: kies woorden en zinnen - maar ook bijvoorbeeld personen en middelen - die passen bij jouw merk en doelgroep.

Een paar voorbeelden: 

  • Verkoop je schoonmaakmiddelen? Dan gebruik je een term als ‘allesreiniger’, omdat dat de indruk wekt dat alles gereinigd wordt. En dat is wat jouw doelgroep wil.
  • Verkoop je een drankje? De manier waarop je aangeeft wat er in jouw drankje zit, is zeer belangrijk. 85% vetvrij of 15% vet? 4 suikerklontjes per glas of 16 gram suiker per 100ml? 

Conversie verhogen?

Het slim kiezen van woorden, zinnen of beelden kan ervoor zorgen dat je meer conversies haalt op jouw website. Maar het is één van de vele mogelijkheden die er zijn. Conversieoptimalisatie door simpele aanpassingen of door het testen en/of toepassen van neuromarketing principes, kan een groot verschil maken. Wil je hier meer over weten? We vertellen je er graag meer over of voeren een check uit om te kijken hoe we jouw website kunnen helpen aan meer conversies. 

Vergelijkbare kennisbank items

Event 3 minuten

Wijzer met Webleads #5 | Lead generation

Totaalpakket,Online marketing,Development,Design
Video 5 minuten

Webleads Weetjes #20: 11 Tips voor een strakke video (inclusief bloopers!)

Social media marketing,Online marketing,Design,Totaalpakket
Blog 3 minuten

Social proof om de conversie te verhogen

Online marketing