Mis nooit meer een kans om te framen op jouw website!

Heb je ooit weleens een foto gemaakt van een mooie omgeving? Wellicht pakte jouw telefoon of camera aan de rand van de gemaakte foto nét een bedrijfsbusje mee. Of liepen er mensen op jouw foto. Om geen afbreuk aan de foto te doen, koos je er wellicht voor om dit gedeelte van jouw foto af te knippen of om in te zoomen. 

Op deze manier kijk je naar de werkelijkheid, maar wel naar slechts een deel ervan. Je foto is dus gekaderd. En hier wil ik het over hebben. Niet over foto’s, maar over kaders - ofwel frames - op jouw website. Want focussen op een deel van de werkelijkheid, is de betekenis van het begrip framen. En framen zorgt ervoor dat je jouw websitebezoeker onzichtbaar overtuigt met slim gekozen woorden of beelden. 

In deze blog geef ik je drie frame-voorbeelden, die je kunt gebruiken in de content op jouw website. 

#1. Slim gekozen woorden

Bij het framen kies je woorden waaraan veronderstellingen, beelden of emoties kleven. Denk aan ‘volksbuurt’ in plaats van ‘achterstandswijk’, waarbij volksbuurt veel positiever klinkt. Of een ‘orkaan aan reacties’. Dit klinkt veel sprekender en sterker dan ‘veel reacties’. Ook kun je metaforen gebruiken: bij een zin als ‘de landbouw is het kloppende hart van de Nederlandse voedselketen’ voel je vaak meer dan ‘de landbouw is belangrijk voor de Nederlandse voedselketen’. Dit kun je ook toepassen door middel van woordassociaties. ‘Ik verkoop deze oude auto’ dekt de lading, maar ‘Ik verkoop deze klassieker’ spreekt meer tot de verbeelding. 

Ook het positief framen van cijfers komt veel voor. ‘Bijna de helft van de mensen was niet te spreken over de voorstelling’ komt minder over dan een concreet en positief: ‘Zo’n 6 op de 10 mensen vonden de voorstelling de moeite waard’. 

Vergelijkbare kennisbank items

Video 5 minuten

Webleads Weetjes #23: Van scrollen naar scoren: de short form formule

Online marketing,Social media marketing
Blog 5 minuten

Zoek niet verder: zo word je gevonden als dé autoriteit

SEO,SEA,Online marketing
Blog 5 minuten

AI Overview: de nieuwe realiteit van zoeken

SEA,SEO,Online marketing