Haal het maximale uit jouw social media kanalen: 5 tips
Inmiddels kunnen we niet meer zonder social media. We spenderen veel tijd op bijvoorbeeld Instagram, Pinterest of YouTube en we 'Facebooken' en 'TikTokken' wat af op dagelijkse basis. Daarom is er in 2010 een speciale dag in het leven geroepen om de impact van social media te vieren: Social Media Dag.
Het optimaliseren en bijhouden van jouw social media kanalen - en die van jouw organisatie - is van essentieel belang. Daarnaast volgen de ontwikkelingen rondom deze kanalen elkaar in rap tempo op. Daarom geven we, speciaal voor Social Media Dag, vijf tips zodat je jouw kanalen optimaal inzet.
#1 Strategische content
Welke content je wanneer plaatst, kan een verschil maken. Ook de afweging of je bepaalde content op al je kanalen plaatst of op sommige kanalen niet, is altijd goed om te maken. Strategisch nadenken over de te plaatsen content, vereist overzicht. En dus is een contentkalender een goede houvast. Je vult in welke content je wilt plaatsen, op welk kanaal en bovenal: wanneer. Daarnaast heb je belangrijke dagen (inhakers, jubilea etc.) in één overzicht. Dit handige overzicht kun je samen met collega's vullen en ook wanneer jouw social media door een derde partij wordt uitgevoerd, is dit makkelijk schakelen. Wij gebruiken het voor alle klanten waar wij social media marketing voor uitvoeren. Ben je benieuwd naar zo'n contentkalender? Laat het ons weten!
Datum
Expertise
Social media marketingOnze experts
Online marketeer
Online marketeer
#2 Links op Instagram
Als je je Instagram account inzet om klanten te trekken, is het slim om een link naar jouw website toe te voegen. Zo kan de bezoeker in één klik direct jouw website bekijken. Soms kan het vervelend zijn dat je maar één link kan toevoegen aan je bio, dus heeft Instagram daar verandering in gebracht. Je kunt tegenwoordig niet één maar 5 links toevoegen aan jouw bio en zo dus meerdere websites toevoegen. Probeer het maar eens uit!
#3 Videocontent is een must
Wil jij een goede boodschap overbrengen op social media? Videocontent is een ideale manier hiervoor. Plaats niet alleen teksten en foto’s op jouw Facebook en Instagam; door gebruik te maken van videocontent word het veel aantrekkelijker om te blijven kijken en verder te lezen. Daarnaast wordt videocontent veel vaker bekeken en gedeeld.
In onze allereerste Webleads Weetjes gaven we je tips om optimaal in te spelen op videomarketing. Bekijk deze Webleads Weetjes via de button hieronder.
#4 Meer volgers op Pinterest
Wat veel organisaties niet weten, is dat wanneer ze een Pinterest account aanmaken, ze hun website kunnen claimen. Hierdoor verschijnt er een 'volgen' button naast jouw pins. Zo werk je meer volgers op Pinterest in de hand, en in veel branches is Pinterest een onmisbaar kanaal om zowel organisch als betaald op in te zetten, dus zorgt deze toevoeging voor een boost in websiteverkeer en wie weet ook in conversie. De button komt overigens zowel bij organische als betaalde berichten te staan. Zie een voorbeeld hieronder. Wil je weten hoe je jouw website claimt? Neem contact met ons op, dan helpen we je op weg!
#5 LinkedIn: jouw visitekaartje
Jouw LinkedIn-pagina is - zeker als ondernemer - jouw online visitekaartje. Is deze niet (goed) bijgewerkt, dan zal dit opvallen bij de bezoekers van jouw pagina. Zorg dus dat jouw pagina op-en-top is! Denk bijvoorbeeld aan het vullen van:
- Je foto en omslagfoto
- Je kopregel
- Je samenvatting (summary)
- Je contactgegevens
- Je websites
- Je vaardigheden
- Je aanbevelingen (endorsements)
We hebben nog veel andere tips in een handige LinkedIn-checklist gebundeld. Zo zorg je dat jouw persoonlijke LinkedIn-pagina volledig en professioneel is. Wil je deze checklist gratis ontvangen? Laat het ons weten!
Meer tips?
Wil je jouw social media inzet naar een hoger niveau tillen of wil je dat we eens met je meekijken? We helpen je graag!