Drie tips om het maximale uit GA4 te halen

Google Analytics is wereldwijd het meest gebruikte systeem om websitedata te beheren en analyseren. Geen wonder dat de overgang van Universal Analytics (UA) naar Google Analytics 4 (GA4) in de marketingwereld een veelbesproken onderwerp is. Google heeft deze nieuwe versie van Google Analytics onder andere gelanceerd om beter te passen bij de websites van deze tijd en om beter bestand te zijn tegen een toekomst zonder cookies. De nieuwe Google Analytics gebruikt echter een heel andere manier van meten, waardoor de overgang van UA naar GA4 voor de gebruiker niet automatisch gaat. Ben jij al klaar voor deze overgang

UA stopt, GA4 neemt over

Per 1 juli 2023 stopt UA met het verzamelen van gegevens. De oude data blijft vervolgens nog minstens een half jaar beschikbaar, maar zal uiteindelijk verdwijnen. Om wel data te kunnen blijven verzamelen, is het dus zaak dat de GA4 tracking tegen die tijd optimaal ingeregeld staat. Dit houdt in dat er een nieuwe property aangemaakt moet worden, het tracking ID ingeladen moet worden op alle pagina’s van je website en dat de website-acties die je wil meten goed ingesteld staan.

Naast dat GA4 helemaal ingesteld moet worden, zal het ook wat tijd kosten om te wennen aan het gebruik van deze nieuwe versie. Er zijn een aantal dingen veranderd ten opzichte van UA, en ook de interface ziet er anders uit. 3 tips om het optimale uit GA4 te halen:

1. Maak gebruik van standaard gebeurtenissen

Waar je in UA op drie verschillende manieren een doel in kon stellen (bestemming, duur of gebeurtenis), werkt GA4 alleen nog maar op basis van gebeurtenissen. Dit vraagt een andere manier van kijken naar bepaalde doelen: de lengte van een sessie kan niet langer als doel gemeten worden en een bestemmingsdoel moet ook ingesteld worden op basis van gebeurtenissen. 

Wat wél een voordeel is in GA4, is dat er al een heel aantal gebeurtenissen standaard gemeten worden. Denk aan een klik, scroll of een paginaweergave. Dit zorgt ervoor dat het een stuk gemakkelijker is om aangepaste gebeurtenissen aan te maken, en hier lang niet altijd meer tagmanager of programmeerwerk aan te pas hoeft te komen. Zorg ervoor dat je de verbeterde meting aanzet in de instellingen van je gegevens stream en je kan hier direct gebruik van maken!

2. Verkenningen

Het kan zijn dat je rapporten die je veel gebruikte in UA, niet (makkelijk) kunt terugvinden in GA4. Je zult zien dat, na even zoeken, je uiteindelijk het grootste deel wel terug kunt vinden. Tip: kijk ook even in de bibliotheek met rapporten. Hier vind je bijvoorbeeld rapporten met data uit Search Console. Deze rapporten staan niet standaard weergegeven, maar kun je eenvoudig toevoegen aan de standaardrapporten.

Nog altijd niet de rapporten gevonden die je zocht? In GA4 is het mogelijk om je rapporten volledig zelf samen te stellen op basis van de beschikbare data! Bij ‘verkenningen’ kun je verschillende visuele weergaven kiezen en hier zelf de data in toevoegen die jij graag inzichtelijk wil hebben. GA4 heeft misschien wel minder standaard rapporten beschikbaar dan UA, maar met de verkenningen is het mogelijk om uiteindelijk veel meer data inzichtelijk te krijgen dan in UA.

3. Maak gebruik van de engagement cijfers in GA4

Waar er in UA veel gebruik gemaakt werd van het bouncepercentage - het percentage websitebezoekers dat zonder een actie uit te voeren je site weer verlaat - is deze statistiek verdwenen in GA4. Dit betekent niet dat er geen analyses meer gemaakt kunnen worden over de betrokkenheid van bezoekers op je website. GA4 rapporteert namelijk engagement cijfers. Dit is eigenlijk het tegenovergestelde van het bouncepercentage en laat juist het percentage bezoekers zien dat wél een actie uitvoert of lange tijd op je website blijft.

Begin snel met het inrichten van GA4!

Ondanks dat er eerst wat huiverig werd gekeken naar deze nieuwe versie van Analytics en het even wat moeite kost om alles in te stellen en in gebruik te nemen, heeft GA4 ook zeker veel voordelen ten opzichte van UA. Met de deadline van 1 juli die steeds dichterbij komt, is het zaak om zo snel mogelijk te beginnen met de inrichting van jouw GA4. Heb je hier hulp bij nodig? Neem gerust contact met ons op!

Vergelijkbare kennisbank items

Blog 3 minuten

Social proof om de conversie te verhogen

Online marketing
Blog 3 minuten

Pure frustratie met toegang tot Meta voorkomen?

Online marketing
Video 3 minuten

Stop het mislopen van leads en omzet door verloren data

SEA,SEO,Development