Content audit is als lenteschoonmaak

Iedere website bevat content. Wie ben je, wat doe je en hoe doe je dat? Welke producten of services bied je aan en hoe worden ze aangeboden? Al die informatie op je website is je content. Maar hoe lang is jouw content eigenlijk al hetzelfde?

Verschillende SEO-goeroes wijzen op het belang van goede content en kwamen daarvoor met een vergelijking met de lenteschoonmaak. Zij voeren in de lente een content audit uit van hun eigen website. Bij deze audit vragen zij zich vier dingen af:

  1. Welke content doet het goed en welke doet het minder goed?

  2. Wat doen we met de content die niet goed presteert?

  3. Hoe krijgen we meer return uit content die goed presteert?

  4. Hoe kunnen we de content blijven optimaliseren?

Crawlen

De bovengenoemde dingen controleren, begint met een crawl van je website. Een crawl is het doorzoeken van je website door middel van zoekmachinesoftware, oftewel ‘bots’. Deze bots indexeren de inhoud van je webpagina’s. Door bovenstaande vragen in een spreadsheet te bundelen en te beantwoorden, kom je tot de conclusie wat wel en wat niet goed werkt. Kijk hierbij bijvoorbeeld naar pageviews, of de content makkelijk op social media gedeeld kan worden, links van andere websites naar die van jou en paginawaarde. 

Alles op een rijtje

Nu je zojuist je lenteschoonmaak hebt uitgevoerd, ben je erachter gekomen welke content niet presteert. En nu? Je kunt kiezen uit onderstaande zaken:

  1. Keep (behouden)

  2. Cut (verwijderen)

  3. Combine (combineren)

  4. Convert (omzetten of aanpassen) 

Content die daarentegen wel goed presteert, kun je verder gaan optimaliseren. Zo is je website weer brandschoon! Heb je zelf geen tijd voor zo’n lenteschoonmaak, maar is je content wel aan een schoonmaak toe?

Content audit aanvragen en wij gaan voor je aan de slag! 

Vergelijkbare kennisbank items

Blog 3 minuten

Social proof om de conversie te verhogen

Online marketing
Blog 3 minuten

Pure frustratie met toegang tot Meta voorkomen?

Online marketing
Blog 3 minuten

Topical dominance: domineren kun je leren

Online marketing