Belangrijker dan ooit: Succesvolle Shopping campagnes (3 tips)
Google Shopping is in deze tijd belangrijker dan ooit tevoren, aangezien er veel meer online wordt geshopt. Ook na de Corona-pandemie zal deze trend zich door blijven zetten, aangezien bedrijven hier steeds meer tijd en moeite insteken. Webshops worden met de dag gebruiksvriendelijker gemaakt, over alles wordt nagedacht en het online kopen wordt dus steeds aantrekkelijker. Er is bij veel webshops echter één probleem: Het zorgen dat mensen op je webshop terecht komen…
Door het op de juiste manier instellen van Google Shopping, zorg je voor meer én voor relevanter verkeer naar je webshop. En dit is essentieel. Bij de start van Google Shopping was er namelijk nog maar weinig concurrentie, maar ondertussen hebben de meeste webshops deze manier van adverteren gevonden. Hoe zorg je, ondanks al deze concurrentie, dat jouw producten worden getoond en dat men dus op jouw webshop terecht komt? Deze 3 tips helpen jou naar een succesvolle Google Shopping campagne.
Tip 1: Optimaliseer je feed
Om te kunnen adverteren in Google Shopping, heb je een productfeed nodig waar al jouw productinformatie in staat. Wist je dat Google op basis van deze productinformatie bepaalt bij welke zoektermen jouw producten zichtbaar zijn? Het optimaliseren van deze productinformatie is dus zeer belangrijk. Hoe meer productinformatie, hoe beter Google de producten kan matchen met de juiste zoektermen. Denk hierbij aan zaken als kleur, maat, materiaal en de juiste productcategorie.
De advertentie zelf is wat jouw potentiële klanten te zien krijgen. Deze moet dus relevant zijn en opvallen tussen jouw concurrenten. Zorg daarom voor afbeeldingen van hoge kwaliteit, waarbij direct duidelijk is om welk product het gaat. Dit geldt ook voor de producttitel: wees hierin zo duidelijk mogelijk. Vermeld bij een schoen bijvoorbeeld de maat én het geslacht in de titel, om te voorkomen dat er gezocht wordt naar een damesschoen maar er per ongeluk op een herenschoen wordt geklikt.
Als producten gratis verzonden worden, vermeld dit dan altijd in de productfeed. Dit wordt weergegeven in de advertenties en zorgt ervoor dat mensen sneller op jouw product klikken. Ook kan de van/voor-prijs vermeld worden in de advertentie. Zorg dus bij aanbiedingen altijd dat je de oude prijs én de aanbiedingsprijs meegeeft in de feed.
Tip 2: Bepaal je strategie
Een veelgemaakte fout bij het gebruiken van Google Shopping campagnes is dat je met alle producten adverteert zonder een strategie. Naast de meegegeven productinformatie is de weergave van jouw advertentie afhankelijk van jouw biedingen. Er zijn verschillende punten waar je op kunt letten om je budget zo effectief mogelijk in te zetten. Bied bijvoorbeeld hoger op producten die belangrijk zijn voor jouw bedrijf, of waar je meer marge aan overhoudt. Of kies ervoor om lager te bieden op producten waar op dat moment een lange levertijd zit. Bepaal ook op welke apparaten je zichtbaar wil zijn. Veel aankopen worden tegenwoordig op mobiel gedaan, maar voor grote aankopen zien we vaak dat mensen dit op hun computer aanschaffen. Een laatste punt om over na te denken is je doelgroepen. Stel bijvoorbeeld hogere biedingen in voor mensen die al eerder op jouw webshop zijn geweest, omdat het waarschijnlijker is dat zij iets bij jou zullen kopen.
Tip 3: Beheer en optimaliseer je campagnes
Eindelijk, je campagnes lopen! Maar dan ben je er nog niet. Op basis van alle data die je binnenkrijgt, ga je de campagnes verder optimaliseren. Welke producten krijgen bijvoorbeeld veel klikken, maar verkopen vervolgens niet? Probeer de oorzaak te ontdekken of sluit het product uit van de campagnes. Je wilt immers geen geld uitgeven aan advertenties als het vervolgens niks oplevert. Ga ook het rapport met zoektermen na: ben je wel zichtbaar bij de juiste zoektermen? Sluit de zoektermen uit waarop je niet gevonden wil worden. Kijk ook eens bij de prestaties van de verschillende apparaten, doelgroepen, locaties en tijdstippen. Kortom, ook wanneer je campagnes al lopen zijn er nog een hoop optimalisatiemogelijkheden.
Het is dus nog best wat werk om een succesvolle Google Shopping campagne op te zetten. Wil jij ook meer resultaat halen uit je Google Shopping campagnes, maar word je liever ontzorgd? Daag ons dan uit! Wij zetten jouw campagnes graag volledig voor je op, zodat je je daar niet meer druk om hoeft te maken.