Al is je content nog zo goed...

In de vorige twee delen van deze blogserie (lees hier nog eens deel 2) kwamen we al tot de conclusie dat tevreden bezoekers essentieel zijn voor een goede gebruiksvriendelijkheid. Maar die bezoekers moet je ook naar je website zien te krijgen. Daarom zijn zowel tevreden bezoekers als een goede positie in de zoekmachines cruciaal voor een goede user experience. Echt excelleren doe je met een goede combinatie van beide factoren. 

We haalden eerder de pijler Content al aan. Met goede, relevante content, zorg je ervoor dat jouw website voldoet aan de exacte behoeften van je doelgroep. Maar hoe goed de content ook is en hoe volledig ze ook antwoord geven op de vragen, als je lang moet wachten totdat elke pagina laadt en als je meldingen krijgt dat de website niet veilig lijkt, dan ga je waarschijnlijk toch elders kijken. 

Daarom gaan we in deze blog in op de pijlers Techniek en Autoriteit. 

Even wachten… Even wachten… 

Het is heel herkenbaar en een doorn in het oog voor veel websitebezoekers; je hebt in de zoekmachine een website gevonden waar zomaar eens het antwoord op jouw vraag gegeven zou kunnen worden. Je klikt het zoekresultaat aan, maar… Hij moet geladen worden. Prima, die paar seconden. Alleen duurt het langer, veel langer dan een paar seconden. En dus haak je af.

Het komt uit verschillende onderzoeken naar boven: 40% van de bezoekers verlaat een website als deze langer dan 3 seconden laadt. En daarbij kan een vertraging van 1 seconde in de laadtijd de conversies al met 7% verlagen. Laat staan meer dan 3 seconden. Dit is funest voor je website. Hoe goed je content ook is; bezoekers lezen het niet, omdat ze het te laat te zien krijgen. 

Versla je concurrentie op snelheid!

Uit een onderzoek van KissMetrics bleek dat 47% van de websitebezoekers verwacht dat een website in minder dan 2 seconden volledig is geladen. Veel websites voldoen hier niet aan, waardoor bezoekers op veel websites  bedrogen uitkomen. En heeft jouw website een te lange laadtijd, dan heb je weer het probleem dat veel kosten die je maakt voor SEO en/of SEA gedeeltelijk voor niets zijn, aangezien een groot deel van de bezoekers direct weer weg is bij een te lange laadtijd. Als bij jouw website de laadtijd minimaal is, kun je dus veel voordeel krijgen ten opzichte van concurrenten wiens website minder snel paraat staat. Investeren in snelheid betaalt zich dus terug! 

Naast dat bezoekers een negatieve ervaring krijgen bij jouw website, merkt Google dit op den duur ook op, dus ga je verder zakken in de rankings. 

Wil je testen hoe snel jouw website of webshop is? Doe dan hier een test:

Test hoe snel jouw website of webshop is

Wil je concrete tips om de laadtijd van je website te verlagen? Vraag een gratis rapport aan met tips waar je zelf mee aan de slag kunt. Hulp nodig? Wij helpen je graag!

Vergeet veiligheid niet

Naast snelheid is het ook belangrijk te controleren of jouw website wel veilig is voor de bezoeker. De eerste stap is daarin dat je een SSL-certificaat hebt. Met SSL wordt je vertrouwelijke informatie versleuteld verzonden. Zo kunnen gegevens niet onderschept worden. Dat een website veilig is, zie je aan het slotje voor de URL (zie hieronder). Ook is de website-URL te herkennen door https:// in plaats van http://. Zie je, zoals hieronder, geen van beide? Dubbelklik dan op de URL; dan verschijnt danwel http:// of https://. De S die je extra ziet, staat simpelweg voor ‘secure’. 

Want anders…

Als je niet zorgt voor een goede beveiliging van je website, heb je kans dat je gehackt wordt. Dat hoeft niet automatisch te betekenen dat je niet meer bij je website kunt, hackers hebben vaak ook andere doelen met websites. Zo kunnen ze linkjes plaatsen die doorverwijzen naar websites met bijvoorbeeld illegale producten, seks of medicijnen, waarbij iedere klik de hacker geld oplevert. Dit valt minder snel op, maar is dus wel gevaarlijk. Boven dat je kans hebt om gehackt te worden, laten veel browsers tegenwoordig onbeveiligde websites niet eens meer zien. Met een veilige website kom je ook betrouwbaarder over bij de consument.

Ook kunnen hackers spam- en phishing mails versturen, klantgegevens verkopen of via jouw website malware verspreiden naar je websitebezoekers. Malware is als het ware kwaadaardige software, wat gevaarlijk is voor computersystemen. 

Andere gebruikerservaring boosters

We kunnen uiteraard, buiten de behandelde pijlers in deze blogserie, nog uren doorpraten over allerlei punten van aandacht waar je website aan zou moeten voldoen om een zo optimaal mogelijke gebruikerservaring te bieden. Denk alleen al aan zaken als sociale bewijslast, het op de juiste manier integreren van call-to-actions en A/B testen. Wil je weten hoe jouw website er echt voorstaat? Kom dan met ons in contact voor een expert review.

Samenvatting

Het is dus belangrijk om te zorgen dat jouw website aan de veiligheidseisen voldoet. Zo krijgen bezoekers de meest optimale gebruikservaring. En zorg er daarnaast voor, zoals aangegeven, dat je website snel genoeg laadt. Want we kunnen het niet vaak genoeg benadrukken: Ook al is je content perfect afgestemd op de wensen van de doelgroep, met een langzame of onveilige website ga je niet de resultaten behalen waar je naar streeft. Oftewel: Al is je content nog zo goed, te lange laadtijd en onveiligheid wordt toch beboet. 

Daarmee sluiten we deze blogserie over gebruiksvriendelijkheid af. Heb je vragen naar aanleiding van deze blogs of ben je benieuwd hoe jouw website scoort op het gebied van gebruiksvriendelijkheid? Neem dan gerust contact met ons op. 

Vergelijkbare kennisbank items

Blog 3 minuten

Social proof om de conversie te verhogen

Online marketing
Blog 3 minuten

Pure frustratie met toegang tot Meta voorkomen?

Online marketing
Blog 3 minuten

Topical dominance: domineren kun je leren

Online marketing