3 redenen waarom influencer marketing niet mag ontbreken in jouw strategie
Je hebt het hoogstwaarschijnlijk al wel eens voorbij zien komen: (semi-)bekende mensen die op social media een product promoten. 'Dit product is het helemaal', hoor je dan. En ze delen ook nog een mooie kortingscode. Influencer marketing heeft de afgelopen jaren een grote vlucht genomen en dit online marketing kanaal is niet meer weg te denken uit marketingland. En het is zéker niet alleen voor de grote merken.
Wat zijn influencers?
Social media, en dan met name Instagram, heeft de laatste jaren een enorme vlucht gemaakt. Het begrip Instagram-influencer werd daarmee ook geboren. Een influencer is iemand die op social media veel content over een bepaald thema of bepaalde onderwerpen plaatst en daardoor als autoriteit geldt voor dit thema of deze onderwerpen. Denk hierbij aan diverse branches: mode, reizen, food, fashion of interieur. Omdat de influencer een betrokken groep volgers heeft kan hij of zij veel invloed op de doelgroep uitoefenen.
“Een influencer kost veel geld”
Goedkoop bereik
Een veelgemaakte denkfout over influencer marketing is dat het veel geld kost. Er wordt al snel aan een mega influencer als Monica Geuze gedacht. Echter zijn er veel meer mogelijkheden om met een influencer samen te werken. Afhankelijk van het type influencer kan je op barterdeal-basis samenwerken. Met een barterdeal basis ruil je een dienst voor een dienst. Zo ontvangt een influencer een product in ruil voor een post en een aantal stories. De enige kosten die je hiervoor daadwerkelijk maakt, zijn de inkoopkosten van het product.
Krachtigere boodschap
Je wilt uiteindelijk dat jouw doelgroep in de customer journey iets onderneemt: zich inschrijven voor hetgeen jij aanbiedt of het kopen van een bepaald product. Een influencer staat veel dichter bij jouw doelgroep en kan hier zijn of haar steentje aan bijdragen. Veel influencers hebben een goede relatie opgebouwd met hun volgers en daarom is de boodschap die zij verspreiden nog krachtiger, maar ook betrouwbaarder.
Content is key
Als je gaat samenwerken met een influencer staat daar natuurlijk een story- en/of een tijdlijn post tegenover. Influencers weten als geen ander hoe zij de beste content kunnen maken, die perfect aansluit op hun doelgroep. Deze content kan je vervolgens ook weer gebruiken voor jouw social media kanalen.
Bonustip
Wil jij alle resultaten meten en is er weinig budget beschikbaar? Werk dan met een kortingscode. Zo heb jij direct inzicht in het effect en kan het bijdragen in het verleiden van je doelgroep om over te gaan tot het doen van die gewenste aankoop. Of stel dit als voorwaarde op voor de samenwerking met de influencer; des te meer de kortingscode van een influencer wordt ingewisseld, des te vaker je met hem/haar gaat samenwerken. Een langdurige samenwerking met een influencer is voor beide partijen een win-win situatie. Zo verbindt de influencer zich aan jouw merk en weet je wat je van elkaar kunt verwachten.
En nu jij!
Maar hoe vind je de influencer die het beste bij jouw doelgroep aansluit en waar begin je? Wij begrijpen dat dit lastig is en daarom hebben wij diverse influencer marketing pakketten ontwikkeld. Samen met jou kijken we naar de gewenste doelen en de doelgroep die je wilt bereiken. Wij stellen een lijst met interessante influencers en een daarbij horend actieplan voor je op. Word je liever helemaal ontzorgd? Wij nemen de gehele influencer marketing graag voor je uit handen en regelen alles van A tot Z!
Ik wil meer lezen over influencer marketing
Benieuwd of influencer marketing voor jouw organisatie een interessant instrument is om in te zetten of wil je er eens over sparren? Plan vrijblijvend een call in met Lisanne.