Webleads Weetjes #11 Toe aan een nieuwe website? In 7 stappen het antwoord
We horen het wel vaker...
Wanneer wij een potentiële klant spreken, geeft hij vaak aan dat hij niet helemaal tevreden meer is over zijn huidige website. ‘We moeten hier iets mee...’, geven ze dan aan. Er zijn te weinig leads, de leads die ze krijgen zijn niet van goede kwaliteit of ze krijgen feedback van hun websitebezoekers dat sommige zaken niet goed gevonden worden. Vaak rijst de vraag wat de logische vervolgstap is. Een nieuwe website of doorontwikkelen aan de huidige website? De oplossing is in beide gevallen: terug naar de tekentafel.
Door de 7 stappen van Mathijs in deze Webleads Weetjes te doorlopen, heb je genoeg inzichten opgedaan om een goede keuze te maken:
1. Duidelijk doel - Wat wil je er mee bereiken?
Wat moet er volgens jou precies anders of beter? En welk doel streef je na? Wil je inspireren, informeren of wil je verkopen? En waarom lukt dit nog niet? Veel vragen, maar ze geven je wel direct inzicht in jouw huidige situatie (werkelijkheid) versus jouw gewenste situatie (doelen) en waar de zogenaamde ‘gaps’ liggen.
2. Baken je doelgroep af - Wie wil je bereiken?
Zorg dat dit duidelijk is geformuleerd. Het is altijd zaak dat hier in het design, het beeld en de tekst van de website op is ingespeeld. Is dit momenteel het geval? En waar zitten verbeterpunten?
Datum
Expertises
Development, Online marketing, SEAOnze experts
Developer
Developer
3. Wat moet een bezoeker doen en wat wíl hij doen?
Wij noemen dit: denken in use cases.
Optimaliseer jouw website voor een aantal acties die voor jou en je bezoekers belangrijk zijn. Zo kunnen je bezoekers (met hun verschillende doelstellingen) hun bezoek gemakkelijk en succesvol afronden en ontvang jij de gegevens, extra volgers, nieuwsbrief inschrijvingen, informatie aanvragen of offerteaanvragen (werkelijkheid) waar je de website uiteindelijk voor hebt (doel). Dit zorgt ervoor dat je de ‘gaps’ (stap 1) wegwerkt.
4. Wat maakt je uniek en wat is het voordeel voor de bezoeker?
Presenteer jouw product en/of dienst zodat het blijft hangen. Geef niet alleen een opsomming van je verkoopargumenten die jou uniek maken (Unique Selling Points), maar ga een stapje verder en vertaal ze naar de voordelen voor de klant (Unique Buying Reasons)! Voorbeeld: Vandaag besteld = morgen in huis, wordt dan vandaag besteld = morgen genieten. Klinkt een stuk beter, toch?
5. Maak een meetplan: Meten = Weten!
We begonnen met een duidelijk doel voor je website en daar komen we ook weer op terug. Zorg dat je gemakkelijk kunt toetsen of je jouw doelen behaalt, maar ook waar bezoekers afhaken met een (realtime) dashboard of bijvoorbeeld een tool als Analytics. Definieer ook hoe succes er voor jou uitziet. Is dat bijvoorbeeld:
- Een langere bezoekduur?
- Meer downloads?
- Aanmeldingen voor een webinar?
- Informatie aanvragen?
- Ingevulde configurators?
- Offerte aanvragen? Als je dit inzichtelijk hebt, en er idealiter aantallen aan koppelt, maak je je doelen tastbaar en kun je er goed op bijsturen.
6. Budget voor een nieuwe site?
Of je nu een multinational of een ZZP'er bent, ons advies is in ieder geval om met 2 kostenposten rekening te houden:
- Een initiële investering
- Zeker zo belangrijk: de doorontwikkeling Hoe je doelgroep écht reageert op jouw website, merk je namelijk pas in de praktijk. Een website is daarom nooit echt af. Reserveer daarom budget om jouw online showroom structureel te kunnen optimaliseren.
Doorontwikkeling | Drempels verlagen = meer klanten
Met de inzichten uit jouw meetplan (dashboard) kun je gericht optimaliseren op zaken als gebruiksvriendelijkheid, snelheid, vindbaarheid en conversiepercentage. Je kunt testen hoe jouw bezoekers reageren op bepaalde aanpassingen, verleidingsprincipes en design verbeteringen en welke aanpassingen leiden tot betere resultaten. Wij noemen dit: denken in use cases.
7. De hamvraag:
Nu alle voorgaande vragen zijn ingevuld, kun je de conclusie trekken: wil ik een nieuwe website, of voldoet mijn huidige site nog? Je wilt aan de hand van de antwoorden op jouw vragen eerst kijken of het huidige CMS van jouw website voldoet aan de capaciteiten om alles te kunnen verwerken en optimaliseren. Loop je tegen beperkingen aan? Kijk dan hoe belangrijk de punten die beperkt worden met het huidige CMS voor jouw organisatie zijn. Loop je bijvoorbeeld aan tegen beperkingen binnen het optimaliseren van formulieren of de laadsnelheid? Dan is dit een goede reden om eens verder te kijken dan het huidige CMS en dus om toe te werken naar een nieuwe website, waar deze beperkingen niet meer van toepassing zijn.
Toekomstproof CMS 📉
Zoals gezegd: een website is nooit echt af. Met een toekomstproof CMS kun je jaren vooruit en kun je ook na livegang van de website door blijven ontwikkelen. Zo werken wij nu bijvoorbeeld veel met Strapi Next.js. Dit headless CMS zorgt voor supersnelle websites, waar ook veel in mogelijk is met een mooi en functioneel design. Ook ben je met dit CMS flexibeler met de opmaak van de pagina. Daarnaast kunnen de verschillende formulieren op de website met elkaar gekoppeld worden, zodat je alle data die je verzamelt op één plek hebt.
Wil je meer weten over dit CMS, of heb je hulp nodig om te beslissen of een nieuwe website voor jouw organisatie nodig is, of dat je nog kunt volstaan met je huidige website? Laat het ons weten; we denken graag mee!