Hoe kleine interacties op jouw website het aantal conversies verhoogt

Wanneer je op een website komt, kun je verschillende kleine veranderingen waarnemen. Denk aan een knop die van kleur verandert wanneer je er met je cursor op gaat staan of een animatie in de content. Deze veranderingen worden micro-interacties genoemd; kleine interacties tussen de websitebezoeker en digitale systemen. Deze elementen verrijken de gebruikerservaring van de websitebezoeker en de functionaliteit van de gebruikersinterface. In deze blog geven we je voorbeelden en verschillende tips om micro-interacties goed toe te passen op jouw website, zodat ze de gebruikerservaring én de conversie verhogen. 

Gebruiksvriendelijke ervaring voor meer conversie

Micro-interacties spelen een belangrijke rol in het creëren van intuïtieve en gebruiksvriendelijke ervaringen en dragen daarmee bij aan een hogere user engagement en conversie. 

Denk bijvoorbeeld aan een button-knop op een website. Heb je een statische button zonder enige interactie, dus geen kleur die verandert of button die even vergroot wordt? Dan wordt deze button minder snel als button gezien en zal men er minder snel op klikken. Heb je daarentegen een button die zoals in dit voorbeeld van kleur verandert? Dan wordt de button sneller gebruikt.

Zo werkt het ook met andere interacties. Ze trekken de aandacht, verbeteren de gebruikerservaring en maken de website bovendien een stuk aantrekkelijker. Ze kunnen de aandacht van gebruikers sturen naar de belangrijkste elementen op jouw website. Micro-interacties zorgen dus voor een visuele hiërarchie en kunnen daarmee de gebruiker helpen met het begrijpen van de website en de gewenste acties. 

Micro-interacties: hoe werkt het?

Naast visuele hiërarchie, zoals hierboven besproken, geven micro-interacties feedback. Wanneer je als gebruiker op een knop klikt of veegt over je touchscreen, kunnen micro-animaties de feedback geven dat de actie is geregistreerd. Denk aan de button die van kleur verandert. Hierdoor krijgt de gebruiker een directe respons en verbetert de gebruikerservaring. De bezoeker hoeft niet te twijfelen of de klik is geregistreerd of dat de cursor wel goed staat. 

Wanneer je micro-interacties goed inzet op je website, kunnen ze ook voor emotionele impact zorgen. Zo kan je plezier en voldoening geven aan een gebruiker en blij laten verrassen door op de juiste momenten in de flow gebruik te maken van micro-interacties. 

Tot slot kan je jezelf ook onderscheiden met unieke micro-interacties, passend bij jouw merk of product. Zo onderscheid je jezelf van de concurrent en zorg je ook nog eens voor een gedenkwaardige en prettige gebruikerservaring. 

Hoe zet ik micro-interacties in?

Zoals voor veel elementen op de website geldt, is het gebruik van micro-interacties aan te raden, maar teveel leidt tot overkill. Daarom geven wij je 4 concrete tips om micro-interacties goed toe te passen:

  1. Houd micro-interacties eenvoudig en intuïtief  Zorg dat ze makkelijk te begrijpen zijn door de gebruiker en geen vragen oproepen, omdat dat de gebruiksvriendelijkheid juist tegenwerkt;

  2. Zorg ervoor dat ze passen in de interface, dus wees consistent  Zorg dat ze makkelijk te begrijpen zijn door de gebruiker en geen vragen oproepen, omdat dat de gebruiksvriendelijkheid juist tegenwerkt;

  3. Stel duidelijke doelen op voor elke micro-interactie  Welk doel dient deze micro-interactie? Moet er bijvoorbeeld gescrolld worden op de pagina? En waarom? Als scrollen essentieel is, dan is een interactie gericht op het scrollen de oplossing. En dan dient het zijn doel;

  4. Test en verbeter micro-interacties op basis van feedback van gebruikers  Meten = Weten; daar is ‘ie weer. Testen is altijd essentieel om jouw website en gebruikerservaring te verbeteren. Waar loopt de gebruiker tegenaan? En hoe kun je dat oplossen? Het verbeteren van micro-interacties, zodat ze hun duidelijk opgestelde doel behalen, is ‘part of the process’, dus vergeet dit niet. 

De toekomst van micro-interacties 

Micro-interacties bestaan al even. Op websites, in apps, eigenlijk zie je ze overal. Ze zullen in de toekomst een nog grotere rol krijgen. Enerzijds omdat er steeds meer mogelijk is, anderzijds omdat ze veelal bijdragen aan de successen van digitale producten en diensten.

Met strategisch toegepaste micro-interacties kunnen gebruiksvriendelijke, intuïtieve en aantrekkelijke digitale ervaringen ontworpen worden die gebruikers aanzetten tot actie en conversie.

De takeaways

Micro-interacties zijn dus de bouwstenen van de gebruikerservaring in digitale systemen. Ze zijn een belangrijk onderdeel van de user flow en dragen daardoor bij aan gebruikersbetrokkenheid en meer conversies. Door ze eenvoudig, doelgericht en consistent toe te passen, kunnen micro-interacties een krachtig instrument zijn voor succesvolle digitale ervaringen. Door de micro-interacties continu te testen, verbeteren en innoveren, benut je de potentie van micro-interacties optimaal. Daarnaast zorg je voor een gedenkwaardige digitale ervaring voor gebruikers.

Hoe sta jij ervoor?

Bevat jouw website reeds micro-interacties? Of is hier nog veel te winnen? Wij zetten ze bij onze websites graag in, uiteraard passend in de interface en met een duidelijk doel voor ogen. Zo springt de aandacht van de gebruiker naar de juiste elementen op de website. Wil jij meer doen met micro-interacties op jouw website en daarmee het aantal conversies verhoogt? We gaan graag met je in gesprek, want de mogelijkheden zijn eindeloos!     

Vergelijkbare kennisbank items

Blog 3 minuten

Social proof om de conversie te verhogen

Online marketing
Blog 3 minuten

Pure frustratie met toegang tot Meta voorkomen?

Online marketing
Video 3 minuten

Stop het mislopen van leads en omzet door verloren data

SEA,SEO,Development