Hoe je met neuromarketing jouw klanten over de streep trekt
Neuromarketing is een zeer specifieke en effectieve toepassing, waarbij inzichten uit de neurowetenschap worden toegepast voor het behalen van marketingdoelen. Bij de neurowetenschap wordt inzicht verkregen in hoe onze hersenen werken, hoe het geheugen werkt en hoe wij daar naar handelen. 95% van onze aankoopbeslissingen vindt plaats in ons onderbewustzijn, dus hier is in de marketingwereld veel winst op te behalen. Door deze principes toe te passen kun je advertenties, mailings, landingspagina’s en andere uitingen optimaliseren. Zo kun je jouw online kanalen nog effectiever inzetten.
We bespreken vijf simpele designtips die je gaan helpen aan een effectievere online inzet.
Felle kleurtjes
Allereerst het Contrast effect. Dit principe stelt dat de aandacht van de consument beïnvloed wordt door contrasten in beeld te brengen. Denk bijvoorbeeld aan een afbeelding van vroeger (donker en grauw) met daarnaast een afbeelding van nu (licht en felle kleuren). De verbeteringen in de afbeelding van nu, vergeleken met vroeger, springen er daardoor meer uit. Ook kan gewerkt worden met felle kleuren, zoals de contrasterende kleur rood, om de belangrijke elementen in het design van je advertentie duidelijk terug te laten komen. Zo kun je bijvoorbeeld een aanbieding of de call-to-action button meer op laten vallen.
Wees er snel bij, want op = op
Nog maar twee dagen. Nu tijdelijk geen inschrijfgeld. Wees er snel bij, want op = op. In veel advertenties zie je dergelijke uitspraken wel terugkomen. Dit principe wordt schaarste genoemd. Schaarste werkt zo dat producten of kortingen tijdelijk of beperkt beschikbaar zijn. Hierdoor heb je een gevoel van urgentie, de consument denkt er snel bij te moeten zijn en kiest daardoor sneller voor een product of dienst. Door schaarste toe te voegen gaat de consument onbewust dus sneller over tot een aankoop.
Lees hieronder verder
De kijkrichting van de consument wordt beïnvloed en gestuurd door pijlen en de kijkrichting van andere mensen. Vooral de kijkrichting van ogen is enorm krachtig. Let maar eens op een aantal advertenties. Bijna overal staan mensen op en vaak kijken ze richting hetgeen wat interessant is, zoals de call-to-action button. Dit principe heet Gaze cueing. Hier vallen ook pijlen onder. Soms wijzen er pijlen in de richting van de call-to-action button, om zo de visuele aandacht van de lezer te verplaatsen.
Gratis!
Hoe je het ook wendt of keert, een alinea met de kop ‘Gratis!’ trekt toch altijd wat meer aandacht. Volgens verschillende onderzoeken zorgt het toevoegen van het woord ‘gratis’ in de sub-headline voor 69% meer leads. Bij call-to-action buttons zorgt dat ene woordje zelfs voor 99,42% meer clicks. Dit principe wordt Cost of zero genoemd.
Drie redenen waarom...
Waarom deze column jou gaat helpen met simpele, maar o zo effectieve designtips:
Je online inzet wordt effectiever
Je klanten zijn onbewust eerder geneigd over te gaan tot een conversie Je kunt je huisstijl eenduidig en herkenbaar terug laten komen Dit was een mooi voorbeeld van Reasoning, het benoemen van de voordelen van een product of dienst, wat overtuigend werkt op de consument. Hierdoor is de consument eerder geneigd om een product of dienst aan te schaffen. Door het nog toevoegen van vinkjes voor de opsommingen, lijkt het er voor de consument nog meer op dat een product of dienst voldoet aan bepaalde eisen.
Deze tips toepassen?
Wil je dit soort designtips graag toepassen in je online inzet, maar weet je niet goed hoe of heb je er de tijd niet voor? Of wil je een optimalisatieslag maken en een specialist ernaar laten kijken? We helpen je graag aan een zo effectief mogelijke online inzet.
Meer informatie over design en functionaliteit