Hogere conversiepercentage bij Tuinplant.nl
Tuinplant - hét adres voor planten, bomen en hagen. Met een assortiment van meer dan 15.000 verschillende soorten tuinplanten en aanbod van beplantingsplannen en tuinontwerpen, bedienen ze tuinliefhebbers op vele manieren. De uitdaging: het conversiepercentage van de webshop van Tuinplant was wat aan de lage kant. Ze wilden onderzoeken hoe ze dit percentage omhoog konden krijgen.
Media director
Online marketeer
Resultaten
- Algehele stijging in een periode van 6 maanden in het conversiepercentage van meer dan 38%, waarbij sommige experimenten uitschieten tot een stijging van meer dan 100% ten opzichte van de controlegroep.
- Onder andere een pop-up met hoe vaak een product vandaag al werd bekeken, zorgde over deze periode voor meer dan een verdubbeling van het conversiepercentage. Ook het tonen van de betaalmethoden op de Tuinplant-webshop vergrootte het conversiepercentage significant.
- Naast dat door de experimenten het conversiepercentage is gestegen, zijn ook verschillende andere cijfers verbeterd. Zo is het gemiddelde bonbedrag ook toegenomen.
Hoe zijn we tot dit succes gekomen?
Om het conversiepercentage van de webshop te optimaliseren, zijn er diverse experimenten opgesteld in verschillende fases van het aankoopproces, waarbij 50% van de websitebezoekers de originele pagina ziet en 50% een variant met experiment. Zo wordt voor bezoekers in de Leren kennen-fase laten zien dat Tuinplant een gratis schetsservice heeft, waarmee wordt ingespeeld op de principes van autoriteit en wederkerigheid. Daarnaast worden er onzekerheden weggenomen, door middel van het tonen van de hoge klantwaardering die Tuinplant heeft opgebouwd en productaanbevelingen, om zo de consument zo goed mogelijk te helpen. Deze productaanbevelingen zijn gepersonaliseerd en gebaseerd op wat bezoekers eerder hebben bekeken, hoe vaak ze terug zijn gekomen en op basis van wat ze hebben gekocht. Ook andere experimenten, zoals het laten zien van de verschillende betaalmethoden die Tuinplant aanbiedt (Activeren-fase) en social follow-meldingen (Doorontwikkelen-fase), spelen in op bepaalde principes die zorgen dat het conversiepercentage van - en toekomstige herhaalaankopen voor - Tuinplant gaandeweg stijgen.