Social proof om de conversie te verhogen

Herken je het volgende? Je bent op zoek naar een hotel om jouw vakantie door te brengen. Online zoek je naar verschillende hotels. Op basis van wat kies je? Waarschijnlijk mede op basis van de reviews. Je bent benieuwd naar andermans ervaringen van de hotels die jou interesseren, omdat jij er nog niet bent geweest.

Dit noemen we ook wel sociaal bewijs, of social proof. Men is geneigd om gedrag van anderen te volgen in onzekere situaties. Omdat jij op zoek bent naar een voor jou nieuw hotel, kijk jij wat de ervaringen van andere mensen zijn geweest. Dit gebeurt niet alleen bij reizen, maar bij zo’n beetje alle online aankopen en aanvragen worden ervaringen van anderen gecheckt.

De kracht van sociaal bewijs

Ook zonder al te veel onzekerheid kan sociaal bewijs helpen om mensen sneller over te laten gaan tot een gewenste actie. Dat je belasting moet betalen, is een bekend iets. Maar door sociaal bewijs toe te voegen, kwam de Britse overheid erachter dat meer mensen op tijd hun belasting gingen betalen. Reuters schreef dat ze bij het toevoegen van de zin ‘9 op 10 mensen in het Verenigd Koninkrijk betalen hun belastingen op tijd’ een stijging van 1,5% zagen in het aantal personen dat hun belasting betaalde. Wellicht lijkt dit een kleine stijging, maar het Verenigd Koninkrijk heeft natuurlijk aardig wat inwoners. Tel uit je hun winst. ;)

Ze gingen echter nog een stap verder met hun social proof:

  • Het toevoegen van de zin ‘je bent één van de weinigen die ons nog niet betaald heeft’ zorgde voor nog eens 3,9% stijging
  • Toen ze daar nog aan toevoegden dat ze één van de weinigen waren in hun stad of dorp, ging het percentage betalingen nog eens omhoog met 6,8%

De vormen van sociaal bewijs

Er zijn verschillende vormen van sociaal bewijs. De bekendste vorm is de eerder besproken reviews, bijvoorbeeld wanneer je naar een vakantie zoekt. Maar zoek je een product? Of een restaurant? Geheid dat je ook dan even snel door de reviews scrollt.

Heb je geen webshop of een boekingssite? Dan kunnen referenties een uitkomst bieden. Laat jouw klanten aan het woord over jouw product of dienst, zodat men weet dat zij niet de eerste zijn die er gebruik van gaan maken. Vraag je je af wat je idealiter aan zo’n referentie moet toevoegen op jouw website? Ga dan deze mini checklist af:

  • Een afbeelding (idealiter van een persoon)
  • De naam en/of bedrijfsnaam
  • Een verhaaltje van de klant, die de dienst of het product beschrijft
  • Een quote uit het bovenstaande verhaaltje (deze is idealiter duidelijk weergegeven als quote: in bold, tussen aanhalingstekens)
  • Let erop dat het iemand uit de doelgroep is (dit zodat men zich in deze persoon herkent)

De versterkers van sociaal bewijs

Het effect van sociaal bewijs kun je met kleine tekstuele tweaks versterken. Zo kun je letterlijk het gewenste gedrag benoemen:

‘Al 45 mensen die dit product kochten, gaven hun mening’

Dit is wat minder algemeen en werkt daarom vaak beter. Ook kun je benadrukken dat al verschillende mensen waar de bezoeker zich mee identificeert, het gewenste gedrag al hebben vertoond:

‘Al 45 ondernemers die dit product kochten, gaven hun mening’

Dit voorbeeld gebruikte de Britse overheid, waar we het eerder over hadden, ook. Daarnaast is geloofwaardigheid bij sociaal bewijs een belangrijk aspect. Wanneer je een product wilt kopen op een twijfelachtige website en de reviews zijn allemaal perfect uitgeschreven, het zijn immense aantallen van twijfelachtige namen en ze hebben allemaal vijf sterren, dan ga je wellicht al achter je oren krabben. Zorg dus dat de reviews niet voelen als reclame of zelfbedacht. Bijvoorbeeld door weer te geven dat iemand zojuist een review achter heeft gelaten, door middel van bijvoorbeeld een pop-up, maar ook door de minder perfecte reviews weer te geven.

Dit laatste aspect speelt bijvoorbeeld Bol.com goed op in, door bij de reviews ook de mindere punten te benadrukken. Ook al zijn die er niet…

Belangrijke inzichten voor sociaal bewijs

Dan ten slotte nog een paar inzichten, zodat je praktisch aan de slag kan met het verzamelen en tonen van sociaal bewijs.

  1. Ga actief op zoek naar sociaal bewijs Vraag jouw klanten om een korte review of om een referentie, liefst inclusief foto’s et cetera. Dit kan per mail (wellicht zelfs tegen een korting of cashback) of telefonisch. Wat het effectiefst werkt, is afhankelijk van jouw branche en jouw dienst of product.

  2. Plaats sociaal bewijs in het zicht Niemand gaat in eerste instantie concreet op zoek naar sociaal bewijs. Zorg dus dat je het op verschillende effectieve plekken op de website toont. Denk aan de homepage (men ziet bij binnenkomst al dat je een betrouwbare partij bent) en bij/rond producten en diensten.

  3. Weinig sociaal bewijs? Dat is een mooie kans om er vandaag nog mee te beginnen. ;) Je kunt wel benadrukken dat je al een x-aantal projecten hebt uitgevoerd of producten hebt verkocht, ook zonder het aantal reviews weer te moeten geven.

Ben je pas net actief met jouw bedrijf? Dan kun je alsnog quotes van je eerste klanten tonen. Over het algemeen wordt aanbevolen om het aantal reviews van de organisatie pas te tonen vanaf ongeveer 20. Dit zodat het niet lijkt alsof nog maar weinig mensen zaken met je hebben gedaan of iets bij je hebben gekocht.

  1. Reageren op reviews Het is altijd goed om te reageren op de reviews die je krijgt. Ook op de positieve. Zo tackle je eventuele problemen - en dat zien je toekomstige klanten vervolgens ook - en passen sommige reviewers hun score vervolgens wellicht nog aan. Wanneer je dit proactief en snel doet, zul je zien dat je als een betrouwbare partij wordt gezien met een goede klantenservice.

Reageer idealiter niet te generiek op elke review. Dan wordt het een erg doorzichtig kopieer-plak verhaal, wat in negatieve zin opvalt. Bedank iedereen die de moeite doet om een review te plaatsen hiervoor, en help iedereen met een vraag, klacht of feedback.

En nu jij, net als vele andere ondernemers

Hopelijk is met deze blog het principe van social proof, ofwel sociaal bewijs, duidelijk en ben je enthousiast geworden om hier mee aan de slag te gaan. Net als vele andere ondernemers. ;)

Mocht je vragen hebben over dit onderwerp of eens willen sparren over het juist weergeven van sociaal bewijs op jouw website, dan staan we uiteraard klaar voor je. Neem gerust contact met ons op!

Vergelijkbare kennisbank items

Blog 3 minuten

Hoe je met korte video’s de aandacht trekt en vasthoudt

Social media marketing,Online marketing
Video 4 minuten

Webleads weetjes #13 Klaar voor 2024 met deze trends!

Online marketing,Design,Email marketing,Marketplaces,Development,Social media marketing,Totaalpakket
Video 4 minuten

Webleads weetjes #16 Wil jij jouw websitebezoekers geruststellen en overtuigen?

Online marketing,Design,Totaalpakket